Lounais-Häme

Matkahuolto testaa pakettilähetysten kuljettamista robottilennokeilla – Tulevaisuudessa paketin voi ehkä tilata lennätettynä kotipihalle

Robottilennokkeja käytetään nykyisin myös maastopalojen havainnointiin
Pilotissa käytetty pakettilennokki on muokattu versio myös kuvauksiin käytetystä lennokista. Aihekuva. Kuva: Pekka Rautiainen
Pilotissa käytetty pakettilennokki on muokattu versio myös kuvauksiin käytetystä lennokista. Aihekuva. Kuva: Pekka Rautiainen

Matkahuolto ja K-ryhmä testaavat asiakkaiden verkkokauppalähetysten kuljettamista robottilennokeilla pääkaupunkiseudulla ensi viikolla.

Kuljetuksia on tarkoitus tehdä kolmena päivänä, mutta sääolosuhteet voivat vaikuttaa aikatauluun.

Pilottihankkeen tavoitteena on tehdä sata lentoa. Lennokit kuljettavat alle kilon painoisia lähetyksiä. Hankkeessa on kyse kertaluontoisesta kokeilusta, eikä Matkahuollolla ole vielä lukkoon lyötyjä suunnitelmia robottilennokkien roolista tulevaisuudessa.

Yhtiö pitää kuitenkin mahdollisena, että tulevaisuudessa paketin voi tilata omalle kotipihalleen älypuhelimella.

Nopeuden ja käytännöllisyyden ohella robottilennokkien etuna pidetään ympäristöystävällisyyttä.

–  Jakeluliikenne tänä päivänä on paljolti pakettiautoliikennettä, jonka päästöt ovat merkittäviä. Tämä näyttää siitäkin näkökulmasta hyvin houkuttelevalta vaihtoehdolta, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

K-ryhmän mukaan pilottihankkeen tarkoituksena on reagoida teknologian ja markkinoiden nopeisiin muutoksiin.

–  Markkina muuttuu erittäin ripeätä vauhtia. Jos haluamme pysyä mukana, meidän pitää testata uudentyyppisiä asioita. Tämä on innovatiivinen hanke, jossa haluttiin olla mukana ja saada siitä kokemuksia, kertoo K-ryhmän palvelujohtaja Petri Toivonen.

Lennokkeja seurataan valvomosta

Kokeilun toteutuksesta vastaa konsulttiyritys Robots Expert Finland ja lennokkien operoinnista helsinkiläinen Fleetonomy.

Paketit lentävät määränpäihinsä lähtökohtaisesti itsenäisesti, mutta ihmisohjaajat ovat valmiita ottamaan ohjat käsiinsä etänä esimerkiksi vaaratilanteissa.

–  He ovat valmiina reagoimaan ja ottamaan lennon haltuunsa manuaalisesti, jos sille on tarvetta. Lennoille on laskettu reitit, jotka minimoivat maahan kohdistuvat riskit, kertoo Robots Expertin toimitusjohtaja Tero Vuorenmaa.

Lennoilla käytetään DJI:n valmistamaa lennokkia, jota on muokattu Matkahuollon pakettien kuljettamista varten.

–  Sitä on käytetty maailmalla paljon kuvauksissa ja kaukokartoitustehtävissä. Se on turvallinen kone, jolla on tuhansia lentotunteja takanaan ympäri maailmaa.

Drone-lennokkeja lennätetään kokeilussa noin neljän kilometrin reiteillä. Pakettien painorajaksi on kokeilussa asetettu noin kilo.

Kokeilussa on käytössä kaksi lennokkia, joiden akkua vaihdetaan lennokin laskeutuessa. Yhdellä akulla lennokkia voi lennättää noin 15 minuuttia.

–  Aina kun kone tulee laskuun, vaihdetaan tuoreet akut kyytiin. Laturi laulaa punaisena, Vuorenmaa sanoo.

Lennokit auttavat myös pelastustehtävissä

Robottilennokit auttavat nykyisin myös pelastuslaitosta erityisesti maastopalojen hallinnassa. Toiminnan pioneereja on Lappeenrannan vapaaehtoisen palokunnan (VPK) EKRPAS-hanke, jossa mukana ovat sekä Lappeenrannan että Imatran VPK:t.

–  Erittäin suuri hyöty niistä on kun tutkitaan, miten laaja paloalue on, onko rakennuksia lähellä ja mihin suuntaan palo mahdollisesti leviää, projektipäällikkö Tero Forsman sanoo.

Robottilennokeilla voidaan Forsmanin mukaan myös etsiä sammuttajille sopivalla etäisyydellä olevia lisäveden lähteitä, kuten järviä ja ojia. Tositoimissa kauko-ohjattavat lennokit olivat jo viime kesänä.

–  Lappeenrannan alueella Etelä-Karjalassa oli nelisenkymmentä tehtävää, ja Imatrallakin on tehtävillä käytetty.

Lennokit auttavat myös savuhavaintojen alkuperän selvittämisessä.

–  Laitteella on aika sutjakkaa käydä kurkkaamassa savun lähdettä, eli onko mahdollisesti maasto- tai rakennuspalo.

Myös kaupunkipaloissa lennokeista voi olla hyötyä. Lappeenrannan Lauritsalassa vuoden alussa tapahtuneessa teollisuushallin tulipalossa robottilennokkia käytettiin arvioimaan runsaan savun leviämissuuntaa.

Lappeenranta ja Kymenlaakso olivat ensimmäisiä paikkakuntia, joissa robottilennokkihankkeita pantiin tulille, ja nykyisin toimintaa löytyy ympäri maata.

–  Sana on levinnyt ja yhteydenottoja olen saanut. Melkein voisi villisti veikata, että jokaisen pelastuslaitoksen alueella jossain päin tapahtuu.

Lappeenrannassa käytössä ovat DJI:n Mavic- ja Inspire-lennokit, jotka voivat lentää täydellä akulla noin parikymmentä minuuttia, Forsman arvioi.

Uusimmat