Lounais-Häme

Matkailu ei ole olematonta puuhastelua

 

Matkailun osuus Suomen bruttokansantuotteesta on suurempi kuin metsäteollisuuden, elintarvike- ja juomateollisuuden tai kaivosteollisuuden. Sen osuus oli vuonna 2015 noin 2,5 prosenttia ja tuotto kokonaisuudessaan noin 14 miljardia euroa.

Finpron Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen korostaa, että matkailu on kansantaloudellisesti merkittävä; ala työllistää 140 000, ja määrä kasvaa.

-Ja silti pöytäpuheissa matkailua ei oteta vakavasti. Ja se jurppii. Tuosta summasta 4 miljardia on vientituloon verrattavaa matkailutuloa ulkomailta. Osuus on kasvanut, ja kasvuodotukset ovat perustellusti suuret. Tämä ei ole pilipaliala, Virkkunen lisäsi.

Työ- ja elinkeinoministeriö tavoittelee matkailuviennille vuoteen 2025 mennessä 6–7 miljardin osuutta bruttokansantuotteesta. Virkkunen asettaa tavoitteet korkeammalle.

-Kasvun on oltava nopeampaa ja suurempaa – tuplata pitäisi, hän totesi.

Virkkunen kannusti Hämeen kauppakamarin matkailuvaliokuntaa Forssassa.

Hämeen maakuntien pitäisi napata kasvusta oma osuutensa. Yksi alan hienouksista on Virkkusen mukaan se, että työpaikkoja syntyy myös kasvukeskittymien ulkopuolelle.

-Matkailijoiden kuluttama raha myös jää paikkakunnalle. Jokaisen matkailueuron lisäksi matkailija jättää vielä 56 senttiä muille toimialoille kuten vähittäiskauppaan.

Visit Finland kääntää markkinointiaan mielikuva- ja brändimarkkinoinnista tuotevetoisempaan kampanjointiin. Trendeihin sopivia luontoa, puhtautta, aitoutta ja elämyksellisyyttä myydään räätälöidyin ja kohdennetuin paketein.

-Onnistuakseen Suomenkin on verkostoiduttava. Pohjoismaat tavoittelevat yhdessä Kiinaa, Japania ja muuta Aasiaa, mutta Euroopassa me kilpailemme. Myös matkailuyrittäjien ja toimialan on verkostoiduttava. Niin voi saavuttaa tarvittavan näkyvyyden–yksin toimiessa on kaukaa katsottuna olemattoman pieni.

Ensi vuonna Visit Finland kohdentaa markkinointiaan erityisesti Saksaan, Britanniaan, Kiinaan ja Japaniin. Markkinointia ylläpidetään Virkkusen mukaan Ranskassa, USA:ssa, Sveitsissä, Italiassa ja Etelä-Koreassa.

-Suomi kiinnostaa selvästi nyt myös Keski-Euroopassa, ja se on hieno asia.

Venäjään ei Virkkusen näkemyksen mukaan enää panosteta entiseen tapaan, koska kiinnostus matkailuun siellä hupenee. Sitä pidetään kuitenkin silmällä.

Suomalaisia matkailutuotteita myydään ulkomaille entistä enemmän digitaalisten matkatoimistojen kautta.

Suomi jaetaan Virkkusen mukaan neljään eri katto-ohjelmaan. Ne ovat Lappi, merellinen saaristo, Järvi-Suomi ja pääkaupunkiseutu. Hämeen maakunnat sijoittuvat Järvi-Suomen kokonaisuuteen.

Hän neuvoo Hämeen toimijoita verkostoitumaan. Pienet toimijat täydentävät isoja, ja näin palveluja on helpompi tuotteistaa.

-Hämeen on luotava positiivisia mielikuvia ja haaveita. Ja saada asiakas toteuttamaan ne. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic