Lounais-Häme

Matkatoimiston tehtävä on olla tuki ja turva

 

Kevään ja kesän loma- ja liikematkojen myynti käy parhaillaan vilkkaana.

-Töitä riittää mukavasti. Keväästä on tulossa todella kiireinen, toimitusjohtaja Mari Rauhaniemi Forssan Matkatoimistosta sanoo.

Alkuvuoden virkeä myynti on orastava merkki matkojen kysynnän elpymisestä. Matkatoimistoalalla on eletty haastavia aikoja Suomen talousvaikeuksien vuoksi ja eri puolilla maailmaa ilmenneiden levottomuuksien vuoksi. Tästä huolimatta vuosi 2015 oli alalla myönteinen yllätys, sillä matkamyynti sinnitteli odotettua paremmalla tasolla. Valmismatkoja tehtiin aiempaa vähemmän, mutta matkatoimistoissa oli varauduttu tähän suhteuttamalla tarjonnan määrää. Liikematkojen sekä räätälöityjen vapaa-ajanmatkojen myynti kasvoivat viime vuonna selvästi.

Yritysasiakkaat ovat myös erikois- ja ammattimatkoihin erikoistuneelle FMT:lle tärkein asiakasryhmä.

-Asiakkaistamme 85 prosenttia on yritysasiakkaita. Pitkään toimineena yrityksenä meillä on hyvät ja luotettavat kansainväliset yhteistyöverkostot, joiden kautta löydämme asiakkaiden tarpeisiin sopivat kohteet ympäri maailman

– Emme pelkästään vie yritysasiakkaita, vaan myös markkinoimme kotiseutuamme asiakkaillemme maailmalla. Tuomme heidät tutustumaan nimenomaan Forssan seutuun ja Lounais-Hämeeseen. Yritysvierailujen lisäksi tutustumiskohteita ovat upea luonto, historia, kulttuuri ja ruoka. Seudullamme on erinomainen sijainti. Maailman tilanne vaikutti viime vuonna hieman alentavasti matkailijoiden Suomeen saapumiseen, mutta kuluva vuosi näyttää positiiviselta.

Yritysasiakkaisiin erikoistuminen on alusta asti ollut FMT:n liikeidea.

-1970-luvulla yritysmatkat saattoivat kestää kolmekin viikkoa, kun bussilla kierrettiin ympäri Eurooppaa. Nykyisin matkaohjelma on tiivistynyt huomattavasti, ja muutaman päivän aikana pyritään saamaan mahdollisimman paljon tietoa.

Matkatoimistojen tarjonnan on nykyaikana oltava laaja. Jokaiselle on löydyttävä jotakin, oli kyse sitten ammatti-, ryhmä- tai valmismatkasta tai yksittäismatkailijasta. Perinteisten rantalomien sijaan moni haluaa nykyään räätälöidä omantyylisensä matkan.

-Perinteisten Kreikan ja Espanjan rinnalla suosiotaan kasvattaa tällä hetkellä Kroatia, Rauhaniemi mainitsee.

-Yksittäismatkailijat varaavat pitkälti ressunsa ennakkoon. Vähemmän otetaan äkkilähtöjä, vaikka kelit toki vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen.

Matkailuala on alati muuttuva ala.

-Elämme vauhdikkaasti maailman tilanteiden mukana. Sellaiset asiat kuin lakot tai maanjäristykset vaikuttavat meidän alallemme heti.

Omatoimimatkailun suosio ja verkossa tapahtuva matkamyynti ovat näkyneet jonkin verran FMT:n arjessa. Rauhaniemi uskoo, että matkatoimistoilla tulee aina olemaan yksi etu puolellaan – ne ovat ammattitaitoisine ja osaavine henkilökuntineen matkailijan tuki ja turva.

-Ilman matkatoimistoa matkailija on yksin maailmalla. Jos jotakin sattuu, hän on omillaan. Matkatoimisto välittää ja huolehtii asiakkaastaan. FL

 

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat