Lounais-Häme

Metalliala huutaa uusia tekijöitä

Humppilassa toimivalla Mavitekilla riittää tällä hetkellä töitä. Tilauskirja on täynnä kesän kynnykselle ja tilausten arvo on yli viisi miljoonaa euroa. Viimeisen puolen vuoden aikana yritys on palkannut noin 15 työntekijää sekä suoraan että vuokratyöyrityksen kautta.

Yksi murhe yrityksellä kuitenkin on. Metallin työvoimapulan vuoksi alan osaajia on hankala löytää. Huutavin pula on ammattitaitoisista hitsareista, mutta myös kokoonpanoasentajista käydään alan yritysten kesken kovaa kilpailua.

-Työvoimapula ei välttämättä estä yrityksen kasvua, mutta tuskallista se siitä tekee. Jos jostain löytyy tällä hetkellä osaava putkihitsaaja, raivaamme hänelle heti tilaa, sanoo Maviteknikin toimitusjohtaja Esa Kohtamäki.

Maviteknik valmistaa energiansiirtolaitteistoja muun muassa voimalaitoksiin eri puolilla maailmaa. Yrityksen omistaa Samet Group. Pääasiakas on konepajayhtiö Wärtsilä.

Kohtamäen mukaan Maviteknikissä ei edes odoteta, että jostain löytyisi valmiiksi yrityksen erikoistehtävät hallitseva tekijä. Maviteknik kouluttaa palkkaamansa työntekijät vastaamaan yrityksen tarvetta. Tästä huolimatta uusia tekijöitä on ollut vaikea löytää.

-Metalliala ei ole viime aikoina ollut kovin vetovoimainen nuorten keskuudessa. Alaa vaivaa edelleen mielikuva noenmustasta, likaisesta ja fyysisesti raskaasta työstä, vaikka todellisuus on nykyään jotain aivan muuta, täsmentää Maviteknikin materiaalipäällikkö Hannu Kurttila.

Asiassa ei ole varsinaisesti mitään uutta. Metallialalla on jo vuosia puhuttu siitä, että yritysten tarve ja nuorten mielikuvat alasta eivät kohtaa. Ongelma on valtakunnallinen, mutta se korostuu Forssan seudulla, jossa perinteisesti on paljon alan yrityksiä.

Konepaja E. Virtasen Mari Varonen katsoo, että ala ei ole tarpeeksi mediaseksikäs.

-Työvoimatilannetta voitaisiin parantaa markkinoimalla erilaisten, alalla tarvittavien osaajien esittelyillä ja haastatteluilla. Alle saataisiin lisää näkyvyyttä myös yritysesittelyillä joko lehtijulkaisuissa tai videomateriaalina. Tätä markkinointitapaa olisi hyvä käyttää jo peruskouluissa, Varonen sanoo.

Vastavetona alan toimijat ovatkin yhdessä hioneet uudenlaista markkinointia, joka vastaa paremmin nykynuorison vaatimuksia. Metallialan yritysten, Forssan ammatti-instituutin ja Faktian metalliosaston opettajien kesken on tehty seutukunnallista yhteistyötä vuoden verran ja ideoitu yhdessä markkinointitapoja.

-Järjestimme vuosi sitten Teräsillan, jossa keräsimme palautetta siitä, mitä tilanteen parantamiseksi olisi tehtävissä. Palautteen pohjalta työtä on jatkettu erilaisissa työryhmissä, joissa on ideoitu muun muassa yhteistyötä ja markkinointia. Työ on tuottanut hiljalleen myös tulosta, kertoo koulutuspäällikkö Vesa Rantala Forssan ammatti-instituutista.

Rantalan mukaan metallialan koulutukseen on etenkin aikuispuolella jatkuvasti vapaita paikkoja. Nuorisopuolella linja saatiin pitkästä aikaa täyteen viime syksynä.

Työ kuitenkin jatkuu edelleen. Esimerkiksi tänään järjestetään toinen Teräsilta, jossa ideointia jatketaan. Pyrkimyksiä tukee myös ESR-rahoitteinen Huippuosaaja-hanke, joka jatkuu vuoden 2018 loppuun. FL

 

Uusimmat