Lounais-Häme

Mielenterveysongelmat lisääntyneet merkittävästi lasten ja nuorten puhelimessa

Eniten huolta lasten nuorten keskuudessa aiheuttavat esimerkiksi masentuneisuus ja ahdistus. Myös kynnys hakea apua koetaan liian korkeaksi.
Huolta nuorten keskuudessa ovat aiheuttaneet muun muassa masentunut mieliala ja ahdistuneisuus sekä syömiseen liittyvät ongelmat. Kuvituskuva. Kuva: Veera Korhonen
Huolta nuorten keskuudessa ovat aiheuttaneet muun muassa masentunut mieliala ja ahdistuneisuus sekä syömiseen liittyvät ongelmat. Kuvituskuva. Kuva: Veera Korhonen

Mielenterveysongelmat ovat kasvaneet kymmenessä vuodessa Lasten ja nuorten puhelimen sekä nettipalvelun eniten keskustelluksi aiheeksi, selviää Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) tuoreesta tutkimuksesta.

MLL:stä kerrotaan, että kymmenen vuotta sitten mielenterveysaiheet olivat vasta kuudenneksi yleisin keskustelunaihe. Viime vuonna mielenterveydestä puhuttiin palvelussa eniten.

Huolta nuorten keskuudessa ovat aiheuttaneet muun muassa masentunut mieliala ja ahdistuneisuus sekä syömiseen liittyvät ongelmat.

– Valitettavan tyypillistä yhteydenotoille on se, että samalle lapselle tai nuorelle kasautuu useita ongelmia. Jo 14-vuotiaan lapsen elämää voivat kuormittaa monet sekä perheen tilanteeseen että omaan jaksamiseen liittyvät asiat, kaverihuolet ja oppimispulmat, kertoo MLL:n auttavien puhelin- ja nettipalvelujen suunnittelija Heidi Holappa tiedotteessa.

Avun pyytäminen koetaan vaikeaksi

Mannerheimin Lastensuojeluliitossa uskotaan mielenterveyteen liittyvien yhteydenottojen kasvun kertovan siitä, että avunhakemisen kynnys koetaan liian korkeaksi lasten ja nuorten keskuudessa. Myös moni apua tarvitsevista jää ilman tukea. Avunsaannin puutteesta johtuen ongelmat kasaantuvat.

Suuri osa lapsista ja nuorista ei myöskään uskalla tai osaa hakea apua oma-aloitteisesti. MLL:stä sanotaankin että esimerkiksi koulupsykologien ja -kuraattorien työskenteleminen kouluissa osana lasten ja nuoren arkea on erittäin tärkeää.

– Vakavatkin tilanteet lapsen elämässä jäävät aikuisilta näkymättömiin, jos lähiammattilaisten läsnäoloon ei panosteta riittävästi, MLL:n auttavien puhelin- ja

nettipalvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo tiedotteessa.

Viime vuonna MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa vastattiin kaiken kaikkiaan lähes 17 000 yhteydenottoon. Suurin osa otti yhteyttä puhelimella. Tämän lisäksi yhteydenottoja tuli sekä chatissa että nettikirjeitse. STT

Uusimmat

Näkoislehti

7.8.2020

Fingerpori

comic