Lounais-Häme

Millainen oli mummun nuoruus? Hovilan kartanon näyttely vie aikamatkalle

On kaksi tapaa suhtautua Hovilan kartanon kesänäyttelyyn.

Ne, jotka eivät ole todistaneet 50- ja 60-lukua omin silmin, pitävät näyttelyä väistämättä hilpeänä.

Näytille asetettu tekniikka on sen verran alkeellista, että se on suorastaan suloista.

Vanhassa televisiossa pyörivät mainokset ovat nykypäivän kontekstissa lähes komediaa. Niissä Pirkko Mannola myy autoa ja Vesa-Matti Loiri lattianpesuainetta.

Elokuvateatteri on nimeltään Kino, ja siellä katsotaan mustavalkoelokuvia puisilta penkeiltä. Coca-Colaa mainostetaan uutuusjuomana.

Tanssilavan portilla on juliste Georg Malmsténista ja hänen tulevasta esiintymisestään.

Siis kenestä?

 

Ne, jotka ovat eläneet 50- ja 60-luvut, saattavat jopa herkistyä näyttelyssä.

He voivat muistaa äidin ensimmäisen pulsaattoripesukoneen tai itse rakentamansa grammarin. He saattavat oivaltaa, että lapsuudenkodin keittiössä käytettiin manilevyn kaakelijäljitelmiä ja muistaa, kun naapurin isäntä hankki komean Mossen.

Heillä on mahdollisuus palata muistoissaan aikaan, jolloin nuorisokulttuuri syntyi ja yhteiskunta alkoi toipua sota-ajoista.

1950- ja 60-luvut olivat monille villejä ja vapaita vuosikymmeniä.

-Parastahan olisi se, että 50- ja 60-luvuilla nuoruutensa eläneet ottaisivat lapsenlapset mukaan näyttelyyn ja kertoisivat, millainen oli mummun tai pappan nuoruus, Hovilan kartanon yrittäjä Arja Torkkomäki sanoo.

 

Hovilan kartanon näyttelyä on rakennettu kolmen vuoden ajan.

Kartanon navetan vintille on muotoutunut kokonainen 50-luvun kylänraitti, jonka varrella sijaitsee ajalle tyypillisiä palveluita taksiasemasta vanhaan kouluun ja tanssilavaan. Iso osa näyttelyn esineistöstä on Somerolta tai ainakin lähiseudulta kerättyä aitoa 50- tai 60-luvun tavaraa. Tänä keväänä valmistunut 50-luvun keittiö on lähes kokonaisuudessaan paikallinen.

-Olemme halunneet pitää näyttelyn niin aitona kuin mahdollista. Esimerkiksi kaikki vaatteet ovat oikeasti 50- ja 60-luvulta, ne eivät ole vain kopioita, Arja Torkkomäki kertoo.

 

Idea 50- ja 60-lukua esittelevästä näyttelystä syntyi Someron Nostalgiaviikon innoittama. Torkkomäet halusivat osallistua Nostalgiaviikkoon jotenkin, mutta heidän piti keksiä siihen yritykselleen sopiva tapa.

Kartanon navetan yläkerta oli tyhjänä, joten yrittäjät keksivät, että sinne voisi pystyttää nostalgia-henkisen näyttelyn. Se olisi hyvä jatkumo aiemmin järjestetyille kesänäyttelyille.

-Oli kuitenkin alusta asti selvää, että jos pystyttäisimme 50- ja 60-luvuista kertovan näyttelyn, se ei jäisi vain viikon mittaiseksi. Halusimme tarjota nostalgia-kokemuksia pidemmän aikaa, kartanon yrittäjät kertovat.

Nostalgiaa onkin sittemmin riittänyt.

Kartanon yrittäjät yllättyivät, miten paljon muistoja kävijöillä on 50- ja 60-luvuista. Usein kävijöiden muistot heräävät vain jonkin yksittäisen esineen näkemisestä tai vanhan laulun kuulemisesta.

Yrittäjät eivät olisi näyttelyä suunnitellessaan voineet uskoa sitäkään, miten voimakkaasti näyttely vetäisi heidätkin mukaansa.

-Löysimme vähän vahingossa ammattitaitoisen tiimin kehittämään näyttelyä. Masa Saloranta ja Riikka Andersson ovat innoittaneet meitä kaivelemaan kaikki vintit lapsuudenkodeistamme naapurin taloihin, yrittäjät nauravat.

 

Myös vierailijat ovat keksineet uusia ideoita näyttelyyn ja tuoneet 50- ja 60-luvun tavaroita kaapin perukoilta esille.

-Olen iloinen, että näyttelystä on tullut vuorovaikutteinen. Ihmiset eivät vain tyydy katsomaan, vaan he haluavat myös jakaa, Arja Torkkomäki sanoo.

Matti Torkkomäki on alkanut kirjata kävijöiden muistoja ylös erilliseen päiväkirjaan. Päiväkirja toimii myös ideakirjana, kun näyttelyä kehitetään edelleen.

-Tästä ei koskaan tule mikään valmis projekti. Aina jokin osa-alue voi kehittyä ja joku muuttaa kokonaan muotoaan, Torkkomäki sanoo.

Muistojen kultaa – nuoruuden hurmaa -kesänäyttely on avoinna yleisölle heinäkuussa torstaista sunnuntaihin kello 12–15. Ryhmille näyttely on avoinna sopimuksen mukaan.

 

Uusimmat

Näkoislehti

26.9.2020

Fingerpori

comic