Lounais-Häme

Minkiön höyryfestivaaleja vietetään jälleen Jokioisten Museorautatiellä tänä viikonloppuna – tänä vuonna juhlistetaan Jokioisten rautatien 120-vuotispäivää

Jokioisilla höyryää ja pillit vislaavat, mutta Topias ja Matias Nokka eivät anna asian häiritä. Veljekset testaavat oikeiden junien ja veturien sijasta karusellia. Veturin ajohytissä istuvalla Topiaksella ei ole kyydistä juuri moitittavaa, paitsi ehkä tilan puute.

-Pää otti kattoon kiinni, hän toteaa.

Minkiön höyryfestivaalit ovat jälleen käynnissä Jokioisten Museorautatiellä tänä viikonloppuna. Tänä vuonna festivaalien teemana on 120 vuotta täyttävä Jokioisten rautatie. Samalla Museorautatien oma museojunaliikenne täyttää puolestaan 40 vuotta.

Uutuutena paikalle on tuotettu myös lapsille oma, höyryllä toimiva pienoiskaruselli. Suomen ainoa, kuten Museorautatien höyrypruuttamestari Erkki Laaksonen kertoo.

-Minä sen tässä rakensin kevään aikana. Karuselli käy Viipurissa tehdyllä vanhalla höyrykoneella. Kaikki on pitkälti omatekoista, paitsi hevonen ja kiikkustuolit on hankittu Kierrätyskeskuksesta, Laaksonen sanoo.

-Taisin itse sanoa ensimmäiset syntysanat ajatukselle karusellista. Pääsin siinä sitten tekemään, Laaksonen naurahtaa.

Esillä on tuttuun tapaan Museorautatien laaja valikoima erilaisia höyryllä käyviä maatalous- ja pienoishöyrykoneita. Festivaalin aikana käytössä on neljä eri höyryveturia, ja paikan päälle on mahdollista saapua höyryjunan kyydissä, joita liikennöi useampi Humppilan ja Jokioisten välillä.

Paikan päältä on mahdollista ostaa myös pienoisrautatietarvikkeita. Teemavuoden merkeissä festivaaleille on tuotettu toimiva pienoismalli yhdestä Museorautatien omistuksessa olevasta Tubize-höyryveturista.

-Tälle mallille löytyy valmistajia, mutta montaa näitä ei ole. Yksi vaunu on 249 euron arvoinen, ja koko veturi maksaa 2 500 euroa, kertoo pienoismallin toimintaa esittelevä konduktööri Markku Nummelin.

Pienoismallin kuvaaman veturin vaunut on suunniteltu tavarankuljetukseen kapearaiteisilla rautateillä. Tällaiset niin sanotut lavettivaunut kulkivat suoraa reittiä esimerkiksi Finlaysonin tehtaille, Nummelin kertoo.

-Tämä oli yksi syy siihen, miksi Jokioisten rautatie eli niinkin pitkään kuin eli, Nummelin toteaa.

Viimeinen matka Jokioisten rautatiellä kuljettiin maaliskuun lopulla 1974.

Pöydällä veturin vieressä lepää myös sähköveturin ajohytin pienoismalli.

-Saksalaiset käyttivät tämän mallisia vetureita sota-aikana Suomessa. Näillä kuljettiin Kyrönsalmen-Kuusamon kenttärataa pitkin, Nummelin taustoittaa.

Yleisöä festivaaleilla on joka lähtöön. Paikalta löytyy alan harrastajilta vaikuttavia, jotka näpsivät keskittyneesti kuvia sähköveturien sisätiloista. Ennen kaikkea kyseessä on kuitenkin koko perheen tapahtuma.

Saija Karlsson on saapunut paikalle Tampereelta Aaro-poikansa kanssa. Resiina-ajelua on innostuttu kokeilemaan koko perheen voimin. Lyhyen matkaa raiteilla kulkevalla ajopelillä peruuttaminen sujuu hiukan vaivalloisemmin.

-Ihan hauska kokemus oli, Karlsson tiivistää.

Karlsson kertoo Aaron olleen kiinnostunut näytteillä olevista koneista. Paikka on hänelle itselleenkin etäisesti tuttu lapsuuden vierailulta.

Paikalla ovat myös Karlssonin vanhemmat Hertta ja Kalevi Kulonpää Sastamalasta. Kalevi Kulonpää on festivaaleista selkeästi innoissaan.

-Ihan huppu fiilis. Tunnelma on loistava, Kulonpää toteaa.

Mikään kiire ei selvästikään ole pois.

-Ollaan sopivasti niin kauan, kuin intoa riittää, Kulonpää sanoo.

Minkiön höyryfestivaalit Jokioisten Museorautatiellä (Kiipuntie 49) auki vielä sunnuntaina klo 10.25 – 17.30. Liput 16/8 €, lipunmyynti loppuu klo 16.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uusimmat