Lounais-Häme

Annan ääni kutsuu Jari Känkäsen lääkkeenottoon – Teknologia avuksi FSHKY:n vanhuspalveluiden rakennemuutokseen

Forssan seudun vanhuspalveluissa käynnistyy vaiheittainen rakennemuutos. Etäkäynnit, mobiilikirjaus ja lääkeautomaatit vapauttavat aikaa hoitotyöhön.
Omahoitaja Arja Hyvärinen näyttää Jari Känkäselle miltä lääkerobotti näyttää sisältä. Hyvärinen on asettanut laitteeseen apteekin toimittaman rullan, jossa lääkkeet ovat annospusseissa. Kuva: Tapio Tuomela

Nykyinen tapa hoitaa seutukunnan hoivan tarvitsijat ei toimi tulevaisuudessa.

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymässä (FSHKY) on nyt 412 ympärivuorokautisen hoivan paikkaa. Niistä tehostetun palveluasumisen paikkoja on 309 ja laitoshoidon paikkoja 102.

Paikkamäärä ei riitä seutukunnan vanhenevan väestön tarpeisiin, jos toimintatapoja ei muuteta.

– Forssan seudulla oli vuonna 2015 80–89-vuotiaita 1 982 ja ennusteen mukaan vuonna 2019 heitä on 2 260, kertoo va. palvelualuejohtaja Raija Virtanen.

Vaikka nykyajan vanhukset ovat entistä pidempään aktiivisia ja hyvävoimaisia, avun tarve tulee väistämättä jossain vaiheessa eteen.

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä on käynnistänyt vaiheittaisen rakennemuutoksen, jossa painotus siirtyy laitoksista ikäihmisten ja hoivantarvitsijoiden koteihin ja kotona pärjäämisen tukemiseen. Kun asiakkaat selviävät tuetusti kotona pidempään, tehostetun palveluasumisen paikat riittävät niitä tarvitseville.

– Muutos etenee hallitusti, ei nopeasti ja laajasti. Kyseessä on vuosien prosessi, jota otetaan yhdessä asiakkaiden kanssa käyttöön, toteaa yhtymäjohtaja Katariina Korhonen.

Hoidotta seutukunnan ikäihmiset ja hoivapalveluita tarvitsevat eivät ole jäämässä. Käytännöt muuttuvat vaiheittain ja avuksi tulee teknologia.

Anna kutsuu lääkkeenottoon

Ystävällinen naisääni Anna muistuttaa, että Jari Känkäsen on aika ottaa lääkkeet.

Lääkeautomaatti napottaa keittiön tasolla ja odottaa, että Känkänen painaa laitteen ainoasta napista. Painalluksen jälkeen lääkkeet tulevat ulos muovipussissa. Laite kehottaa ottamaan ne vesilasillisen kanssa.

– Otan lääkkeet aina kahdeksalta, illalla ja aamulla. Se on tarkkaa. En enää antaisi robottia pois, noin vuoden laitetta käyttänyt Känkänen kertoo.

Robotti vei Känkästen huolen lääkkeiden oikeasta otosta.

Omahoitaja Arja Hyvärinen on samaa mieltä. Hän sanoo, että hoivateknologiaa pelätään turhaan. Känkäsillä on vapaus tulla ja mennä: kotihoidon käynti ei sido kotiin kahdesti päivässä.

– Laite on helppokäyttöinen ja turvallinen. Meille tulee viesti, jos lääkettä ei oteta, laite ei toimi tai lääkkeet ovat loppumassa. Saamme tarvittaessa myös laitteen kautta yhteyden asiakkaaseen, Hyvärinen kertoo.

Lääkkeenoton aikaikkunan voi säätää kolmeen tuntiin tai tarkasti, jos lääke niin vaatii. Mökille Känkäset ottavat robotin mukaan, muualle annospakatut lääkkeet.

12 tunnin kuluttua Anna kutsuu taas Känkästä, ja laite antaa seuraavan pussin.

– Naisasiakkaat muuten valitsevat aina ääneksi Pekan, Hyvärinen tietää.

Vuonna 2019 etenee moni asia

Ensimmäisenä otetaan käyttöön uusi kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä, jota on jo kokeiltu Tammelan alueella sekä Forssan Tyykihovissa.

Kuntayhtymän hoivaväki on aloittanut kouluttautumisen järjestelmään syksyn aikana. Koko kuntayhtymän kotihoito siirtyy järjestelmään tammikuun aikana.

– Kun tähän asti hoitajat ovat joutuneet ajamaan toimistolle tekemään kotikäynteihin liittyvät kirjaukset, jatkossa ne toteutetaan mobiilikirjauksena asiakkaan luona. Käynnin tiedot sanellaan laitteeseen, ja myös asiakas voi jättää kommenttinsa, Virtanen kertoo.

Teknologiaa otetaan käyttöön yhdessä asiakkaiden kanssa, kertovat yhtymäjohtaja Katariina Korhonen ja va. palvelualuejohtaja Raija Virtanen (oik.). Kuva: Tapio Tuomela

Kokemukset ovat olleet positiivisia, ja kirjaamisesta on vapautunut aikaa asiakkaan luona tehtävään työhön.

FSHKY aloittaan vanhuspalveluiden piirin tulevien ihmisten kanssa vähitellen kevään aikana arviointi- ja kuntoutusjaksot. Niiden aikana käydään läpi asiakkaan tilanne ja valitaan kotona selviytymistä tukevat palvelut. Samalla tehdään esimerkiksi suunnitelmat ja jumppaohjelmat toimintakyvyn ylläpitämiseksi.

– Asumispalveluiden yksiköistä siirretään kuntoutusvoimavaroja tähän työhön. Näitä kuntoutusjaksoja toteutetaan Jokioisten Intalankartanon Vinkkelissä.

Etäkäynti tabletin avulla täydentää

Kokeiluun otetaan myös hoitajan etäyhteyskäynti asiakkaan luona tabletin välityksellä. Älylaite avautuu itsestään asiakkaan kotona sovittuna ajankohtana, ja hoitaja ja asiakas vaihtavat kuulumiset. Sen avulla hoituvat myös lääkemuistutukset. Samalla laitteella saa yhteyden omaisiin ja ystäviinkin.

Etäkäynti täydentää hoitajakäyntejä, ei korvaa niitä.

– Etäkäynnin soveltuvuus punnitaan kunkin asiakkaan kanssa erikseen ja otetaan todennäköisesti käyttöön heidän kanssaan, jotka ovat jo älylaitteisiin tottuneet. Laite ei vaadi tietokoneosaamista, Korhonen lisää.

Hyvinvointikuntayhtymä virittää hoivapalveluita omalta osaltaan, mutta sekä Virtanen että Korhonen korostavat, että kokonaisuus on kuntayhtymän tonttia laajempi.

– Tähän liittyy moni asia aina nimenomaan ikäihmisten asumiseen suunnitelluista kortteleista esteettömyyteen, jalkakäytävien hiekoitukseen, asiointiliikenteeseen ja vaikkapa virkistystoimintaan ja yhteisöllisyyteen, Virtanen muistuttaa. FL

Lue myös: Yhtymäjohtaja Katariina Korhonen nosti esiin digitalisaaton tehtäväänsä tarttuessaan.

 

Uusimmat