Lounais-Häme Forssa

Monitoimikeskuksen suunnittelu etenee Forssassa

Koulujen henkilöstöä, lapsia ja nuoria osallistaan suunnitteluprosessiin.
Monitoimikeskusta suunnitellaan rakennettavaksi Tölön koulun viereiselle tyhjälle tontille. Näin selvittäisiin rakentamisaika ilman väistötiloja. KUVA: Lassi Puhtimäki

Monitoimikeskuksen suunnittelu on lähtemässä käyntiin laajalla rintamalla. Sivistyslautakunnan mukaan suunnittelu alkaa lokakuussa 2018, tavoitteenaan aloittaa rakentaminen keväällä 2020. Uusi monitoimikeskus olisi tällöin otettavissa käyttöön vuoden 2022 alussa.

Rakennus rakennetaan Tölön koulun vieressä olevalle tyhjälle tontille. Toimitiloihin siirtyvät Kuhalan ja Tölön koulu sekä Kurjenpesän ja Taikatuulen päiväkodit, joiden toiminta jatkuu suunnittelu- ja rakennusvaiheen ajan nykyisissä tiloissa.

Suunnittelussa otetaan huomioon myös monien muiden toimijoiden ja palveluntarjoajien tarpeet.

– Arkkitehtiä ei ole vielä valittu, se on teknisen toimen alaa. Tarvitsemme vielä jonkun verran aikaa omaan suunnittelutyöhön ennen kuin lähdemme arkkitehdin kanssa keskustelemaan, kertoo sivistystoimenjohtaja Jarmo Pynnönen.

Hankkeen pedagogista suunnitteluprojektia vetää kasvatus- ja opetuspäällikkö Tiina Kemppainen. Hänen virkatehtäviinsä kuuluvat ajalla 1.9.2018–31.12.2019 monitoimikeskuksen suunnittelun pedagoginen johtaminen, varhaiskasvatuksen palvelualueen johtaminen sekä kaupunkistrategiaan liittyvät kehittämistehtävät.

Perusopetuksen palvelualueen johtaminen poistuu Kemppaisen tehtävistä edellä mainituksi ajaksi.

– Rakennuksen pedagogisen suunnittelun johtoryhmään kuuluvat lisäksi molempien koulujen rehtorit ja molempien päiväkotien johtajat. Heidän tehtävänsä on suunnitella, miten pedagoginen suunnittelu aikataulutetaan ja missä vaiheessa ketäkin kuullaan, Pynnönen sanoo.

Sivistyslautakunta päätti tiistaina esittää johtoryhmään jäseneksi myös lautakunnan varapuheenjohtajaa Lotta Saarenmaata (kok.).

Pedagogisessa suunnitteluryhmässä tulee todennäköisesti olemaan myös alaryhmiä, esimerkiksi matemaattisten aineiden tai kieltenopetuksen henkilöstöryhmistä.

Sivistyslautakunnan mukaan erityisen tärkeää on, että henkilöstöä, lapsia ja nuoria osallistetaan suunnitteluprosessiin, jotta tilojen yhteiskäyttöön löydettäisiin innovatiivisia ratkaisuja.

– Näin huolellisella suunnittelulla edistetään sekä toiminnan laatua että kustannustehokkuutta esimerkiksi käyttökustannuksia vähentämällä. FL