Lounais-Häme

Mopoauton korvaajat herättävät kysymyksiä

Liikenne- ja viestintäministeriö kartoittaa tällä hetkellä nopeusrajoitettujen henkilöautojen tuomista Suomen lainsäädäntöön. Nopeusrajoitetuilla autoilla halutaan tarjota nuorille mopoautoa turvallisempi vaihtoehto.

Forssalaiset liikenteen asiantuntijat suhtautuvat ehdotukseen varovaisen skeptisesti. Etenkin mahdollinen maksiminopeus herättää kysymyksiä.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Timo Heinonen (kok.) nosti ministeriön tiedotteessa esiin, että mopoautoja korvaavien autojen nopeusrajoitus voisi olla jopa 60 kilometriä tunnissa.

-Seuraukset olisivat silloin onnettomuuksissa paljon vakavammat. Kun nopeus nousee 45 kilometristä 60 kilometriin tunnissa, jarrutusmatka ja törmäysvoima kasvavat 70 prosentilla, Jyrki Lahtonen Autokoulu Lahtosesta muistuttaa.

-Olisihan se hyvä, että auton kori olisi mopoautoa turvallisempi, mutta yleensä nimenomaan nopeus tekee tuhoa, Jouni Kalliopuska Forssan autokoulusta sanoo.

-Nopeusrajoitus saisi olla 45 tai maksimissaan 50 kilometriä tunnissa. En ymmärrä, miksi sen pitäisi olla isompi, Kalliopuska jatkaa.

 

Ongelmaksi saattaa forssalaisten autokoulun opettajien mukaan nousta autojen mahdollinen virittäminen. Nopeusrajoitettujen autojen vauhtia karsisi käytännössä rajoitin, jonka osa nuorista saattaisi poistaa samaan tapaan kuin nykyisin mopoautoista.

-Sanktioiden pitäisi olla todella kovia, jotta siihen ei varmasti ryhdyttäisi, Lahtonen sanoo.

Ministeriön selvityksessä keskeisinä teemoina ovatkin autojen vaikutukset liikenneturvallisuuteen ja se, miten virityksen mahdollisuus saataisiin poistettua.

-Kuka sitä pystyisi valvomaan? Poliisille tulisi paljon lisätyötä, Kalliopuska sanoo.

 

Mopoautojen turvallisuus nousi otsikoihin talvella, kun Sastamalassa kaksi 17-vuotiasta nuorta kuoli toisen autoilijan ajettua tarkoituksella nuorten mopoautoa päin.

-Mielestäni siihen tapaukseen on tässä asiassa siinä mielessä turha vedota, että törmäyksessä oli niin valtavat voimat, että mikään ei olisi muuttunut, jos tilalla olisi ollut pieni henkilöauto, Lahtonen toteaa.

Sekä Lahtonen että Kalliopuska nostaa esiin Onnettomuustietoinstituutin tuoreen mopoautoraportin, jonka mukaan mopoautoille sattuu vakavia onnettomuuksia suhteellisen vähän.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia mopoautoilla on ajettu vuosina 2004–2016 neljä.

Tutkimuksen mukaan joka kymmenes mopoauto joutuu jossain vaiheessa liikennevahinkoon, mutta suurin osa onnettomuuksista on lieviä.

-Ne ovat yleensä sellaisia, että on esimerkiksi peruutettu lumivalliin, ja puskuri irtoaa, Lahtonen sanoo.

 

Lahtonen näkee nopeusrajoitetuissa henkilöautoissa hyviä ja huonoja puolia ja kehottaa päättäjiä harkitsemaan tarkasti.

-Siinä on monta puolta, olisivathan ne turvallisempia kuskille itselleen, mutta toisaalta isomman massansa vuoksi vaarallisempia kevyelle liikenteelle. Lisäksi paljon on kiinni nuoresta yksilönä ja tämän kehityksestä, Lahtonen sanoo.

Kalliopuskan mukaan järkevämpää olisi keskittyä nykyisten mopoautojen turvallisuuden kehittämiseen.

-Kannattaisin sitä, että huomio kiinnitettäisiin kuljettajakoulutukseen ja mopoautojen rakenteeseen, ja että säilytettäisiin nopeudet nykyisinä. FL

 

Mikä ajokortti?
Nopeusrajoitteisen auton ajamiseen tarvittaisiin todennäköisesti B1-ajokortti.Uudemmissa suomalaisissa ajokorteissa on merkittynä ajokorttiluokka B1, mutta luokkaa ei ole otettu käyttöön Suomessa.B1-luokka on käytössä joissakin muissa EU-maissa.B1-luokka antaa oikeuden ajaa hieman mopoautoja painavampia ja tehokkaampia autoja eli L7e-luokan ajoneuvoja.Ikäraja EU:ssa B1-luokan korttiin on 16 vuotta. Myös Suomessa ikäraja B1-luokalle olisi todennäköisesti 16 vuotta.Toinen vaihtoehto olisi henkilöauton muutoskatsastaminen traktoriksi, jonka kuljettamiseen riittäisi T- tai LT-kortti. Tämä saattaisi edellyttää esimerkiksi vetokoukun asentamista ja takapenkin poistoa.

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic