Lounais-Häme

MTK: Tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia

Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto vaatii.
Lähes jokainen metsä- ja elintarviketeollisuuden tuote saa alkunsa maaseudun yksityistien varrelta, MTK muistuttaa kannanotossaan. Kuva: Ansi Jokiranta

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia.

Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella.

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on kerännyt 200 maa- ja metsätaloudelle tärkeää esimerkkikohdetta, jotka liiton mukaan osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa.

– Esimerkkikohteiden avulla ymmärretään, kuinka tärkeä perusta maaseudun tieverkko on koko Suomen menestykselle. Logistisen ketjun on toimittava kannolta tai maitotilalta tehtaalle ja satamaan. Nämä kohteet tarjoavat myös maakuntien kansanedustajaehdokkaille konkretiaa vaalikampanjoihinsa, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa MTK:n kannanotossa.

Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila toteaa.

– Ilman suuria lisäpanostuksia väylien kuntoon Suomen talous rampautuu ja vaikutukset työllisyyteen ja hyvinvointiin ovat kohtalokkaita. Nykyinen hallitus teki hyvää työtä aloittaessaan määrätietoisen työn korjausvelan pienentämiseksi.

Käsiteltävänä olevassa valtioneuvoston selonteossa Suomen liikennejärjestelmäsuunnittelun valmistelusta todetaan, että Suomen kilpailukyvyn kannalta kriittinen teollisuus sijaitsee laajasti ympäri maata. Tämä edellyttää koko Suomen kattavaa ja toimivaa liikennejärjestelmää, MTK muistuttaa.

– Selonteko antaa hyvän perustan, mutta on huolestuttavaa, jos yksityistiet jäävät huomiotta. Lähes jokainen metsä- ja elintarviketeollisuuden tuote saa alkunsa maaseudun yksityistien varrelta. Myös yksityistierahoituksen merkittävän lisäämisen on oltava osa pitkän aikavälin liikennejärjestelmäsuunnittelua, MTK vaatii.

Asiasanat

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat