Lounais-Häme

Muovikassi mukaan entistä harvemmin

Muovikassien ja -pussien menekki on selvästi vähentynyt ja kestokassien puolestaan kasvanut vuoden aikana. Kaupan liitto sopi vuonna 2016 ympäristöministeriön kanssa muovikassien ja -pussien käytön vähentämisestä.

Osa kauppaketjuista on muuttanut entiset kaupanpäälliskassit maksullisiksi.

Intersport Forssan kauppias Saara Liukkonen arvioi, että heidän myymälässään muovikasseja kuluu nyt puolet vähemmän kuin aikaisemmin.

Kun tiskillä tulee ostosten pakkaamisen aika, 20 senttiä isosta kassista ja 10 senttiä pienestä saa harkitsemaan tarvetta.

-Nuorempi väki yleensä ostaa kassin, mutta vanhemmat kantavat mukanaan kestokasseja. Noin puolet perustavat ratkaisunsa hintaan ja puolet ympäristösyihin, Liukkonen kertoo.

 

Sopimuksen taustalla on EU-direktiivi, jolla pyritään vähentämään muovijätteen syntymistä ja merten roskaantumista. Sopimuksessa on mukana yli 3 300 myymälää.

Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan enintään 40 kappaletta vuodessa suomalaista kohden. Suomalaisen on arvioitu käyttävän noin 55 muovipussia vuodessa.

-Suunta on selvästi oikea, mutta kyllä tässä tekemistä vielä riittää. Hitaasti mutta varmasti edetään vastuullisempaan suuntaan, toteaa Forssan Prisman johtaja Minna Hovila-Myllylä.

Myös pienten muovipussien aktiivinen tarjoaminen kassoilla on loppunut sopimuksen tehneissä yrityksissä.

K-Supermarket Forssan kauppias Juho Kuisma kertoo, että niiden käyttö on vähentynyt myös hedelmä- ja vihannesosastolla.

-Tarjolla on kestopussivaihtoehto, ja niiden menekki on kasvanut vuoden aikana. Kassalla perinteinen muovikassi, biohajoava pussi ja paperikassi ovat samanhintaisia. Hinta ei ohjaa valintaa, hän lisää.

 

Kampanja ja maksullisuus purevat. Muovikassin hinta laski niiden kulutusta esimerkiksi Sokoksissa viime vuonna 60 prosenttia. Lasku vastaa vuositasolla lähes 4,5 miljoonaa kassia.

Esimerkiksi S-ryhmän ruokakaupoissa muovisten hedelmä- ja vihannespussien käyttö laski 52 miljoonaa kappaletta edellisestä vuodesta. K-ruokakaupoissa paperikassien myynti kasvoi vuonna 2017 yli 20 prosenttia.

Intersportissa muovikassien määrä on vähentynyt yli 40 prosenttia sen jälkeen, kun muovikassit muutettiin maksullisiksi syksyllä 2017. Lidlissä muovikassien kulutus on laskenut 20 prosenttia, ja muovikassien kokonaismyynti on vähentynyt toiminnan ja myymäläverkoston saman aikaan laajetessa.

Gigantissa muovikassien kulutus laski maksullisuuden jälkeen 64 prosenttia ensimmäisen vuoden aikana. Tokmanni-ketjussa kestokassien menekki kasvoi 140 prosenttia, ja myymälöihin toimitettiin 66 prosenttia vähemmän hedelmä- ja vihannespusseja. FL

 

Uusimmat