Lounais-Häme Forssa

Muovikassien menekki laskussa myös Forssassa – Kestokassien myynnin kasvu Suomessa taittunut

Paperikassi ja biohajoavat kassit kasvattavat suosiotaan muovisten veljiensä kustannuksella.
Kestokassien myynnin kasvu on taittunut. Kuva: Tapio Tuomela
Kestokassien myynnin kasvu on taittunut. Kuva: Tapio Tuomela

Yhä harvempi kaupassa kävijä tarttuu kassoille saapuessaan muovikassiin.

S-ryhmä kertoo, että vuoden 2019 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Suomessa ketjun marketeissa muovikassien myynti laski 4 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Tämä tarkoittaa lähes kolmea miljoonaa muovikassia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Forssan K-Citymarketin kauppias Mikko Virtanen kertoo, että heillä muovikassien menekki on laskenut ensimmäisellä vuosipuolikkaalla noin viisi prosenttia.

– Meillä suurin muutos on ollut siinä, kun tarjoamme nykyisin paperikassin samaan hintaan kuin muovikassin. Näin annamme asiakkaalle vaihtoehdon ja päätösmahdollisuuden, Virtanen kertoo.

S-ryhmässä paperikassien menekki nousi vuoden takaisesta lähes 30 prosenttia.

Virtanen kertoo, että takavuosina paperikassien osuus oli Forssan K-Citymarketin kaikista myydyistä ostoskasseista noin 2-3 prosentin luokkaa, kun nyt niitä myydään jo noin 10 prosenttia kaikista ostoskasseista.

Paperikassien lisäksi muutkin vaihtoehdot ovat nousussa.

– Biohajoavien kassien myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa viime vuoden alkupuoliskolta tähän vuoteen huimat 47 prosenttia, vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.

Kun muovikasseja ostetaan aiempaa huomattavasti vähemmän, on erillisten jätepussien myynti kasvanut vuosi vuodelta. S-ryhmällä niiden myynti on kasvanut yli 20 prosenttia.

S-ryhmä kertoo, että kestokassien myynnin suuri kasvu on taittunut. Puuvillakassien myynti on suorastaan romahtanut. Suurin syy tälle on se, että yhä useammalta asiakkaalta löytyy jo kestokassi, jonka ottaa kauppareissulle mukaan.

Mikko Virtanen kertoo, että yksi askel kohti ekologisempaa kauppareissua on myös ollut se, että enää kassalla ei aktiivisesti tarjota pientä läpinäkyvää muovipussia esimerkiksi vaate- tai lihaostosten yhteydessä.

– Se oli vanha pinttynyt tapa, jossa muovia kului paljon turhaan. Asiakkaat ovat nykyisin hirveän fiksuja ja valveutuneita. Kaupan ei tarvitse nykyään opastaa asiakasta ekologisuuteen, vaan ainoastaan tarjota siihen mahdollisuus. FL

Mikä on ekologisin?

Täysin muovikasseista luopuminen ei välttämättä ole ekologisin vaihto, kertoo viime vuonna julkaistu tanskalainen tutkimus.

Tutkimuksessa verrattiin 14 erilaisen kassin ympäristövaikutuksia niiden koko elinkaaren ajalta.

Tutkimuksen mukaan kangaskassia tulisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin se on ympäristövaikutuksiltaan samalla tasolla kuin muovikassi, jota käytetään uudestaan roskapussina.

Paperikassia tulisi käyttää 11 kertaa, jotta ympäristövaikutus olisi sama kuin roskapussiksi lopulta päätyvällä muovikassilla.

Luomupuuvillaista kassia pitäisi käyttää uudelleen 2400 kertaa yltääkseen muovipussin tasolle.

Samansuuntaisia tuloksia sai kotimainen Optikassi-tutkimus kymmenen vuotta sitten.

Sen mukaan kangaskassia tulisi käyttää 251, biohajoavaa kassia noin 6 kertaa ja paperikassia noin 4 kertaa yltääkseen kierrätysmuovista valmistetun muovikassin tasolle kasvihuonepäästöissä.

Uusimmat