Lounais-Häme

Museorautatie vie mukanaan

Minkiön vanhalla rautatieasemalla riitti vilskettä, kun parikymmentä nuorta kokoontui Jokioisten museorautatien nuorten viikonloppuun.

Leirin aikana ajettiin resiinoilla ja junilla, kunnostettiin kapearaiteista museojunarataa, grillattiin ja puhuttiin vetureista, vaunuista, moottoreista ja rautatiehistoriasta. Talkoita tehtiin lauantaiaamusta sunnuntai-iltapäivään.

-Lauantaina ajelimme Jokioisiin ja Humppilaan puhdistamaan tasoristeyksiä. Samalla noudimme vanhoja huonokuntoisia ratapölkkyjä ja veimme ne Humppilaan. Sieltä tullessa pysähdyimme soravaihteella laavulle paistamaan makkaraa, porukan nuorisovastaava, 17-vuotias Supavit Nummelin kertoo.

Rautatietoimintaan hänet on tutustuttanut isä. Silloin kun Jokioisten ja Humppilan välinen rata oli vielä liikennekäytössä, vantaalaisen Supavitin isä oli täällä töissä.

Nuorten viikonlopun tarkoituksena on ollut löytää museorautatietoimintaan mukaan lisää nuoria. Museorautatielle on muodostunut nuorten vakioporukka, joka käy kaikissa toimintapäivissä. Nuoret asuvat ympäri Suomen, mutta lähtevät mukaan aina, kun tilaisuus tarjoutuu. Suosittuja ovat esimerkiksi ajoviikonloput, kun höyryjunaliikenne kulkee Jokioisten ja Humppilan väliä. Heinäkuussa museorautatiellä on Höyryfestivaali-viikonloppu.

Supavit ja 14-vuotias Roope Peltola esittelevät vihreää dieselveturia. Se on ensimmäinen sarjassaan ja valmistunut huhtikuussa vuonna 1950. Pojat korostavat, että jos vanhaa veturia huoltaa, se pysyy kunnossa vuosikymmeniä.

-Enimmäkseen täytyy pitää huolta öljystä ja jäähdytinnesteestä, kertoo Roope.

Peltola tuntuu tietävän paljon junien toiminnasta, moottoreista ja huolloista. Hän kertoo, että toisessa Minkiön asemalla kunnostettavista dieselvetureista on ollut myös panssarivaunun moottori.

-Se söi todella paljon polttoainetta!

Museorautatiellä on poikien mukaan tällä hetkellä höyryvetureita neljä kappaletta ja dieselvetureita noin kuusi.

Viikonloppuleirillä toiminta oli lauantaina ohjatumpaa ja sunnuntaina aika vapaata. Nuoret kulkevat ratapihalla edestakaisin, ajavat resiinoilla ja kantavat kivihiiltä vuoden 1948 Tubize-höyryveturiin, jonka kyljessä lukee Orion. Kivihiilen museorautatie saa lahjoituksena.

Leiriläiset ripottelevat asemahallissa raiteille sahanpurua imeyttämään öljyä. Kaikki osallistujat tuntuvat olevan asemalla kuin kotonaan, ja useimmat heistä ovatkin käyneet museorautatien tapahtumissa jo vuosia.

13-vuotias Mikko Rutonen ajaa punaisella yksinajettavalla resiinalla kokemuksen tuomalla varmuudella. Hän kertookin olleensa toiminnassa mukana vauvasta asti.

-Aloitin täällä käymisen kolmen kuukauden iässä, Mikko kertoo. -Isä toi minut mukanaan.

Mikkoa kiinnostaa museorautatietoiminnassa eniten rakentaminen ja yhteistyö.

-Autan rakentamaan kaikkea.

Kun kysyn, mikä viikonlopussa on ollut hänen mielestään hauskinta, hän vastaa:

-Eilinen laavulla grillaaminen. Tai… ehkä oikeastaan pienten vaunujen haku Humppilasta.

Nuoret hakivat Minkiön asemalle yksityiseltä lahjoittajalta erityisen pienen veturin ja junavaunuja. Pojat aikovat ryhtyä kunnostamaan niitä ja ottaa ne käyttöön.

Kun kysyn, millaisilla raiteilla näin pientä junaa voi kuljettaa, Supavit Nummelin hihkaisee:

-Tosi kapeilla. Me tehdään niille omat raiteet! FL

Uusimmat

Näkoislehti

22.9.2020

Fingerpori

comic