Lounais-Häme

Museorautatien kesäkausi täynnä koettelemuksia

-Tämä vuosi on ollut meille koetinkivi, on sattunut ja tapahtunut monenmoista, toteaa Museorautatieyhdistyksen puheenjohtaja Marko Laine.

Huipennukseksi syysajon viimeinen juna Humppilaan päin joutui kolariin taksiauton kanssa Huikajantien tasoristeyksessä.

-Junalla on sen verran massaa, että vaikka hitaasti tuli, se ei ehtinyt ihan pysähtyä, Laine sanoo.

Museojunille on sattunut 46 vuoden aikana kolme kolaria: kaksi tänä vuonna ja yksi muutama vuosi sitten!

Edellisen kerran kolisi kesäkuussa Kiipuntien tasoristeyksessä Minkiön asemalla. Risteykseen pysähtyneen auton kuljettajan jalka oli ilmeisesti lipsahtanut kytkimeltä, jolloin auto oli osunut keskelle junaa vaurioituen lunastuskuntoon.

Autot jäävät museojunaan osuessaan aina altavastaajiksi. Pelkästään veturi painaa 39 tonnia.

Kolarikehitys on Laineesta huolestuttava.

-Pitäisi varmaan joku liikennevalistuskampanja pitää. Yleensähän ne ovat paikallisia ihmisiä, jotka tuolla valtion rataverkollakin jäävät tutussa tasoristeyksessä junan alle, kun mennään sillä mentaliteetilla, ettei sieltä eilenkään tähän aikaan junaa tullut. Niin kauan on toki hyvä, kun selvitään materiaalivaurioilla. Aina kun massat ovat isot, on riski, että joskus tulee isompaakin vahinkoa.

– Näitä läheltä piti -tilanteita, joissa juna viheltää ja autoissa painetaan vain kaasua, että ehtii vielä edestä, on meillä ollut tosi paljon.

Heinäkuussa paloi museoradan näyttelyhallin kattoa, kun veturin tenderissä syttyi tulipalo. Hallin uutta kattoa rakennetaan parhaillaan. Sen jälkeen kalusto saadaan sisälle suojaan.

-Jos jotain huonoa, niin jotain hyvääkin. Laitamme remonttiin vakuutuksen lisäksi yhdistyksen omaa rahaa ja teetämme kattoikkunat halliin, niin hallin valaistusominaisuudet ovat paremmat ja säästämme tulevaisuudessa sähkölaskussa, Laine sanoo.

Museorautatieväki on urakoinut myös radankorjauksessa. Pölkkyjä vaihtuu tänä vuonna toistatuhatta. Lisäksi radan painumia ja kallistuksia on korjattu.

Yhdistykseltä kuluu ratatöihin tänä vuonna 55000–60000 euroa, josta kulttuuri- ja opetusministeriöltä avustusta on 25000 euroa ja Jokioisten kunnalta 5000 euroa. Loput yhdistys laittaa juna-ajelu- ja jäsenmaksutuloistaan.

Ratapölkkyjä täytyy Laineen mukaan vaihtaa aktiivisesti vielä seuraavat viisi vuotta, sillä niistä suurosa on käyttöikänsä päässä.

Museoradan jatkaminen Loimijoen rantaan on nyt jäissä, koska hanke Loimijoen penkan vahvistuksineen vaatisi melkoista avustussummaa.

Kausi on pulkassa lauantaina 2. joulukuuta, kun vuorossa on joulupukin juna. Suosituksi käynyt tapahtuma on samalla osa Suomi 100 -juhlavuotta. Museorautatiellä on ensimmäinen itsenäisessä Suomessa valmistunut höyryveturi, joka viettää samalla satavuotisjuhliaan.

Museorautatien tämänvuotinen liikennekausi jäänee kävijämäärältään hiukan viime vuotta heikommaksi. FL

Uusimmat