Lounais-Häme

Museotarkastajan herkkuhetki: Kojon kartanon Mersu hyrrää vuosikymmenten tauon jälkeen

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Forssan Lehden kesälehdessä 26.5.2021. Kun katsoo uudenkarheaa Mercedes Benziä taustanaan Kojon kartano, tuntee olevansa 1950-luvulla.
Kaksi aarretta: Kojon kartano ja Mercedes Benz 170 VA. Kartanon historia ulottuu yli 200 vuoden päähän, Mercedes Benz on vuosimallia -51. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Kaksi aarretta: Kojon kartano ja Mercedes Benz 170 VA. Kartanon historia ulottuu yli 200 vuoden päähän, Mercedes Benz on vuosimallia -51. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Helga Lehtinen osasi käyttää vuorokauden tunnit. Vuonna 1942 leskeksi jäänyt Lehtinen luotsasi Kojon laajaa kartanoa ja hoiti luottamustoimia niin Forssassa kuin Hämeenlinnassa.

Tuntien riittämistä avitti Mercedes Benz 170 VA, vuosimallia -51. Helga Lehtinen osti auton vuonna 1951 AF Aaltosen autoliikkeestä Turusta, minkä jälkeen komistus ensirekisteröitiin Koijärven kuntaan.

Mersu on ollut kaikki 70 vuottaan samalla tilalla. Maalipinta kiiltää kuin tehtaalta tullessa, mutta ensimmäiset 10 vuotta auto oli ahkerassa käytössä.

– Mittarissa on 209 000 kilometriä. Rouva Lehtinen ajoi autolla 200 000 kilometriä vuoteen 1961 mennessä. Viimeisen kerran Mersu oli liikenteessä vuonna 1971, sen jälkeen se ajettiin pihalatoon, Helga Lehtisen tyttärenpoika Yrjö Lehtinen kertoo.

MB 170 ei ollut Helgan ensimmäinen auto.

– Vuoden -27 Buikki otettiin sotaan, ja se tuli valitettavasti romuna takaisin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Yrjö Lehtinen (vas.) ylpeänä esittelee, Mauno Kumpulainen ja Veikko Mäenhovi tarkastavat. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Yrjö Lehtinen (vas.) ylpeänä esittelee, Mauno Kumpulainen ja Veikko Mäenhovi tarkastavat. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Satojen tuntien työsarka

MB 170 siirtyi Yrjö Lehtisen nimiin perinnönjaossa vuonna 2018. Kolmisen vuotta myöhemmin ja satojen työtuntien jälkeen Mersu läpäisi museoajoneuvotarkastuksen liki täysin pistein.

46-kohtaisessa arvostelussa se sai 39 kertaa parhaan arvosanan eli viitosen, lopuistakin toiseksi parhaan eli nelosen.

– Tällaisia herkkuja tulee vastaan ehkä kerran vuodessa, museoajoneuvotarkastaja Mauno Kumpulainen myhäili.

Kulkuneuvo voidaan hyväksyä museorekisteriin sen jälkeen, kun sillä on ikää 30 vuotta. Kriteerit ovat tiukat. Pelkkä reikä verhoilussa estää haaveet.

– Ajoneuvo pitää esittää alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Se saa olla kulunut, mutta sen pitää olla ehjä, Kumpulainen tiivistää.

Kanta-Hämeessä hyväksytään museorekisteriin vuosittain noin 75 ajoneuvoa, valtaosa juuri museoikään päässeitä.

Kumpulainen kirjoittaa tarkastuksen jälkeen lausunnon museoajoneuvokelpoisuudesta. Liikennelupa ja museorekisterileima saadaan teknisen katsastuksen jälkeen.

Lehtisen mersulle lupa heltisi 25.5.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Mauno Kumpulaiselle MB 170:n museotarkastus oli herkkuhetki. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Mauno Kumpulaiselle MB 170:n museotarkastus oli herkkuhetki. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Paikallista osaamista

Lehtinen on entisöinyt museokuntoon myös vuosimallin -65 Volvon.

– Ei näistä voi puhua samana päivänä. Volvon rakenne oli paljon yksinkertaisempi.

Lisähaasteen toivat Kojon kartanon menneet hiirisukupolvet, jotka olivat kalunneet verhoilun ja sähköjohdot.

Uusiksi piti laittaa myös metalliosia, kuten astinlaudat ja takalokasuojat. Etulokasuojien entisöinti onnistui peltisepän avulla. Valtaosa varaosista löytyi Saksan markkinoilta mutta työ tehtiin Forssassa.

– Peltihommat ja maalauksen hoiti Jyrki Latvala, Verhoomo Wiik verhoili, Lehtinen kiittelee.

Lehtinen itse opiskeli Mersun sielunelämää 500-sivuisesta saksankielisestä korjaamokäsikirjasta. Ja ilmeisesti myös ymmärsi lukemansa: museoarvioinnin tukalin hetki koettiin, kun valokuva autosta oli vääränmallinen.

Kunnostus ei ole hoitunut pelkällä ajalla ja vaivannäöllä. Entisöintiin upposi noin 50 000 euroa.

– Jos tämän möisi Suomessa, voisi saada 25 000.

Ihan täysin omasta pussista entisöintiä ei tarvinnut maksaa. Museovirasto myönsi vuosi sitten 11 950 euroa entisöintiavustusta korin ja rungon peltitöihin ja maalaukseen sekä verhoiluun ja sähkötöihin.

Poikkeuksellinen paikallinen merkitys naisten autoilun ja kansanterveystoiminnan kannalta. Ajoneuvo osallistuu valmistuttuaan maakunnallisiin ja valtakunnallisiin tapahtumiin, Museovirasto kommentoi avustuspäätöksessä.

Tänä vuonna Museovirasto myönsi tukea 33 ajoneuvon entisöintiin. Kulkuvälineen entisöintiavustusta voi saada korkeintaan 50 prosenttia kokonaiskustannuksista.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Mercedes Benz 170 VA on vuosimallia -51 mutta vastaa pitkälti vuoden 1936 mallia, minkä huomaa myös ratista ja kojelaudasta. Sotien vuoksi autojen kehitystyö jäi taka-alalle. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL
Mercedes Benz 170 VA on vuosimallia -51 mutta vastaa pitkälti vuoden 1936 mallia, minkä huomaa myös ratista ja kojelaudasta. Sotien vuoksi autojen kehitystyö jäi taka-alalle. Kuva: Lassi Puhtimäki / FL

Ylioppilaslakki päähän ja ajelulle

Viimeisen kerran MB 170 oli liikenteessä toukokuussa 1971. Yrjö Lehtinen ajeli polleana Forssan yhteislyseolle ja takaisin tultiin ylioppilaslakki päässä.

– Tarkoituksena on tehdä uusi reissu lyseolle tänä keväänä. Katsotaan nyt, voidaanko meitä riemuylioppilaita muistaa, Lehtinen miettii.

– Ja Pick-Nickissä meidät ainakin näkee, Lehtinen huikkaa.

Juttu päättyy kuvien jälkeen.

Tyyliä edestä ja takaa. KUVA: Lassi Puhtimäki / FL
Verhoilu viimeisen päälle. KUVA: Lassi Puhtimäki / FL

Uusimmat

Fingerpori

comic