Lounais-Häme

Musiikin isyysoikeus toteutuu huonosti – Kampanja kiinnittää huomion tekijä- ja esittäjätietoihin

Kampanjassa kannustetaan suomalaisia jakamaan sosiaalisessa mediassa tietoja lempikappaleistaan ja niiden tekijöistä tunnisteella #musiikkitiedot.
Tuore kampanja kiinnittää kuuntelijoiden huomion siihen, kuka musiikin on saanut aikaan. Kuvituskuva. Kuva: MEERI UTTI
Tuore kampanja kiinnittää kuuntelijoiden huomion siihen, kuka musiikin on saanut aikaan. Kuvituskuva. Kuva: MEERI UTTI

Musiikkialan merkittävä ongelma on, ettei kappaleiden tekijä- ja muusikkotietoja mainita niiden esittämisen yhteydessä. Tätä niin sanotun isyysoikeuden noudattamista on pyritty edistämään musiikkialan järjestöissä jo vuosien ajan. Tuore kampanja kiinnittää kuuntelijoiden huomion siihen, kuka musiikin on saanut aikaan.

Musiikin isyysoikeus tarkoittaa, että tekijöiden ja soittajien nimet on mainittava kappaleen käyttämisen yhteydessä hyvän tavan mukaisesti. Tänä päivänä musiikkia kuunnellaan yhä enemmän online-alustoilla ja suoratoistopalveluissa. Näissä kerrotaan usein vain kappaleen artisti ja vain harvoin säveltäjien, sanoittajien, sovittajien, soittajien ja kustantajien tiedot.

– Kun musiikkia kuunneltiin vielä fyysisinä äänitteinä, nämä tiedot oli itsestään selvästi painettu levyn kansitietoihin ja kerrottiin myös tv- ja radiokanavilla. Musiikin siirtyessä verkkoon isyysoikeuden noudattaminen on päässyt pahasti rapistumaan, kertoo kampanjan kasvona toimiva iskelmälaulaja, säveltäjä ja sanoittaja Veepee Lehto.

Lempikappaleiden tiedot voi tarkistaa

Tuoreessa kampanjassa ”Ketkä lempimusiikkisi tekevät?” musiikkialan järjestöt pyrkivät kiinnittämään kuuntelijoiden huomion siihen, kuinka monen ihmisen panos on tarvittu heidän lempikappaleensa syntymiseen. Sen takana on niin säveltäjiä, sanoittajia, sovittajia ja kustantajia kuin monen eri instrumentin taitajia. Näiden kaikkien toimijoiden taiteellinen panos kuuluu lopullisella kappaleella ja heillä on oikeus myös tulla niiden yhteydessä mainituksi.

Kampanjassa kannustetaan suomalaisia jakamaan sosiaalisessa mediassa tietoja lempikappaleistaan ja niiden tekijöistä tunnisteella #musiikkitiedot. Tällä tavalla tietoisuus suomalaisten musiikin tekijöistä ja esittäjistä leviää laajempaan tietoisuuteen.

Kampanjan sivustolla musiikkitiedot.fi annetaan isyysoikeudesta lisätietoa sekä kerätään viime aikojen suosituimpien kappaleiden tekijä- ja esittäjätietoja. Kampanjan kautta kuulijat voivat myös tarkistaa lempikappaleidensa tiedot.

Luitko tämän? Tässä soi elävä alkumusiikki – Savikiekkojen keräilijä ja kuuluisa tutkija hurahti ikivanhaan musiikkiin – video

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic