Musta perjantai avaa joulukaupan sesongin Yhdysvalloissa ja maailmalla

Helsinki
23.11.2018, 01:44

Talous

Yhdysvalloista alkunsa saanut ostospäivä Black Friday näkyy tänään myös Suomen kaupoissa. Suuri ostosjuhla osuu kiitospäivän jälkeiseen perjantaihin, jolloin monet amerikkalaiset viettävät pitkää viikonloppua ja ehtivät tungeksimaan kaupoissa.
Ilmiö on viime vuosina rantautunut myös muualle maailmaan, vaikka kiitospäivää ei amerikkalaiseen tapaan vietetäkään. Kaupat vokottelevat asiakkaita muun muassa elektroniikka- ja lelutarjouksilla. Päivän myyntiluvut antavat osviittaa kuluttajien luottamuksesta ja joulukaupasta.
Mustaa perjantaita seuraavan viikonlopun jälkeen vuorossa on vielä verkkokauppojen tarjouspäiväksi nostama kybermaanantai. Ajatus on, että jos jotain jäi perjantaina ostamatta, voi sen vielä maanantaina tilata netistä.
Suomessa tarjoushuuma on venähtänyt perjantaita pitemmäksi ja monilla liikkeillä on myyntikampanja käynnissä koko viikon ajan.
Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa, että jos mustan perjantain ostohuumassa tehty verkko-ostos kaduttaa, voi sen peruuttaa 14 päivän ajan riippumatta siitä, mistä päin EU:ta sen on tilannut.
Vastapainona Black Fridayn kulutushulinalle perjantaina vietetään myös Älä osta mitään -päivää, muistuttaa Luonto-Liitto. Päivän tarkoitus on haastaa ihmisiä miettimään omia ostotapojaan ja siirtymään kohti ekologista tavaroiden ja palveluiden käyttöä.

STT

Kuvat:

Uusimmat