Lounais-Häme

"Myyn 50 prosenttia kalliimmalla mitä itse maksoin" – Käytettyjen luksustuotteiden hinnat nousussa

Käytettyjen vaatteiden myynti on kasvussa. Kuva: Esko Tuovinen
Käytettyjen vaatteiden myynti on kasvussa. Kuva: Esko Tuovinen

Käytettyjen luksustuotteiden ostajia määrittää erityisesti hinta-laatutietoisuus sekä arvostus käytetyn tuotteen kaunista ikääntymistä ja sen laatua kohtaan, ilmenee Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksesta.

Eräs tutkimuksen haastateltava kuvasi laatutietoisuutta näin: “Brändin todellisen laadun ja käsityön näkee mielestäni vasta käytettynä hankituista käsilaukuista. Laadukkuus kestää aikaa.”

Haastatteluaineistosta tunnistettiin myös uusi ostostyyli: jälleenmyyntiarvotietoisuus. Sitä kuvasi muun muassa lausunto: “Ostin tämän Chanelin huomatessani, että klassisten luksustuotteiden hinnat nousevat jatkuvasti. Myyn sen kyllä jossain vaiheessa, ja tiedän, että tulen saamaan siitä 50 prosenttia enemmän mitä alun perin itse maksoin.”

– Haastateltavat uskoivat, että ostamalla joko ikonisia tai nousussa olevia brändejä he voivat saada maksamansa hinnan takaisin jälleenmyynnin yhteydessä, tutkijatohtori Linda Turunen Helsingin yliopistosta toteaa.

Tutkimuksessa haastateltiin 22 kuluttajaa, jotka ovat hiljattain ostaneet luksustuotteita toisilta kuluttajilta tai muista secondhand-kanavista. Kaikki haastateltavat olivat suomalaisia 25–40-vuotiaita naisia, jotka olivat luksusvaatteisiin ja -asusteisiin keskittyvän Facebook-kirpputorin jäseniä. Haastatteluaineistoa tarkasteltiin ns. ostostyylien näkökulmasta.

Käytetyt vaatteet on ollut viime vuosien nopeimmin kasvava vaatekategoria. Verkossa toimivat käytettyjen vaatteiden jälleenmyyntipalvelut ja sosiaalisen median kiihdyttämä kirpputoritoiminta ovat lisänneet kuluttajien kiinnostusta myydä omia käytettyjä vaatteitaan ja ostaa niitä muilta.

Käytettyjen vaatteiden markkinan kasvun taustalla ovat ennen kaikkea nuoret kuluttajat, joiden kiinnostus käytettyjen vaatteiden ostamista ja myymistä kohtaan saattaa jopa vähentää kiinnostusta ostaa vaatteita uutena.

Fingerpori

comic

Uusimmat