Lounais-Häme

Myyntilistojen kärjessä pitkään majailleella Skoda Octavialla alkaa olla "golf-ongelma" – Uudistukset lähinnä kasvojenkohotus

Skoda Octavian viistoperäistä versiota voi kehua näyttäväksi. Kuva: Pasi Rakkolainen
Skoda Octavian viistoperäistä versiota voi kehua näyttäväksi. Kuva: Pasi Rakkolainen

Skoda Octavia on keikkunut Suomen myyntitilastojen kärjessä vuodesta toiseen.

Octavia on ollut myydyin automallimme peräti viisi kertaa vuodesta 2014 lähtien. Vain vuonna 2018 se jäi kakkoseksi Nissan Qashqain jälkeen.

Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla Toyota Corolla ajoi Octavian ohi, mutta nyt Skoda on ladannut kärkimallinsa uusin houkutuksin.

Uutta Octaviaa mainostetaan neljännen sukupolven täysin uudistuneena autona, mutta pikasilmäyksellä uudistus näyttää pikemminkin kasvojenkohotukselta.

Octavialla alkaakin olla ”golf-ongelmaa” eli saman konsernin huipputuotteen Volkswagen Golfin dilemma, jossa hyvää ja huippusuosittua mallia ei uskalleta eikä oikein tarvitsekaan muuttaa radikaalisti.

 

Octavian ulkoiset uudistukset näkyvät selvimmin keulassa, jossa ajovalot on keskitetty yhteen umpioon. Kaikissa varustetasoissa on nyt täysledit. Keula kokonaisuutena muistuttaa entistä enemmän isoveli Superbia.

Octavian ulkomitat ovat muuttuneet kauttaaltaan vain pari senttiä. Korin lievän madaltumisen myötä viistoperäinen versio on coupemaisempi ja jopa näyttävän näköinen – tuota adjektiivia ei Octaviasta ole tarvinnut ennen käyttääkään.

Sisälle taiottu lisää tilaa

Vaikka mitat siis ovat akseliväliä myöten käytännössä ennallaan, on sisälle taiottu hieman lisää tilaa. Skodien vahvuutta eli avaria takatiloja on onnistuttu entisestään venyttämään sekä takapenkillä että tavaratilassa, jossa farmarimallin kontti on kasvanut 640-litraiseksi ja viistoperäisenkin ämpärillisen verran 600 litraan. Koeajetun viistoperän kontti näyttää suorastaan valtavalta.

Sisällä uutta on enemmänkin. Pinnat ovat laadukkaan näköisiä ja kojelauta on uusittu. Sen keskustaa hallitsee tablettimainen kosketusnäyttö, joka on perusmallissa 8,25- ja paremmassa style-versiossa kymmentuumainen.

Aiemmin mainitussa VW Golfissa uudistus vei käytännössä kaikki säädöt hipaisujen taakse, mutta Octaviassa onneksi toteutus on edes hieman konservatiivisempi eli tavallisia nappuloitakin löytyy muun muassa lämmön säädölle.

Säätimistä puheen ollen: ratin lämmitysnappi löytyy sieltä missä sen pitääkin olla eli uusiutuneessa kaksipuolaisessa ratissa.

Octavian runsautta pursuavasta varustevalikoimasta voi poimia uusina ja erikoisempina avustimina törmäyksenväistö- ja kääntymisavustimet sekä oven avausvaroittimen.

Octavian ajo-ominaisuudet ovat niin mainiot kuin ne suosikkiautossa pitää ollakin. Ohjaustuntuma on sekä tunnokas että tarkka, samoin jousitus.

Ulos näkee hyvin, mutta taakse vähän huonommin, sillä sivupeilit ovat näyttävän näköiset, vaan ei näyttävän kokoiset.

Kolmen sortin hybridiä tulossa

Uuden Octavian moottorimallisto kasvaa, kun yksilitraisen ja 1,5-litraisen bensakoneen sekä kaksilitraisen dieselin jatkeeksi on tulossa kevythybridiä, lataushybridiä sekä kaasuhybridiä. FL

Uusimmat

Näkoislehti

24.9.2020

Fingerpori

comic