Lounais-Häme Tammela

Naapuriapua klikkauksen päästä – Uuden palvelun käyttäjämäärä kasvaa Tammelassa

Palveluun voi kirjautua aina halutessaan ja kertoa omasta avuntarpeestaan tai vastaavasti tarjota omaa osaamistaan tai aikaansa muille kyläläisille ja kesäasukkaille.
Tammelan kylien hankevetäjä Eija Laine ja Portaassa toimivan Härkäpostin pitäjä Jaana Alanko suunnittelevat kauppakassipalvelua, jolle on todettu olevan kylillä tarvetta. Kuva: Lassi Puhtimäki
Tammelan kylien hankevetäjä Eija Laine ja Portaassa toimivan Härkäpostin pitäjä Jaana Alanko suunnittelevat kauppakassipalvelua, jolle on todettu olevan kylillä tarvetta. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kun tammelalainen kaipaa vaikkapa kissanhoitajaa, muuttoapua tai kimppakyytiä, apu voi löytyä internetistä klikkauksen päästä. Tammelan kylissä on alkanut Nappi Naapuri -palvelun käyttöönotto. NappiNaapuri.fi on naapurustojen sosiaalinen media. Palvelun käyttöönotto on kokeilun asteella, mutta kokemukset ovat olleet jo parin ensimmäisen käyttökuukauden perusteella rohkaisevia.

– Nappi Naapuri -palvelun käyttöönotosta päätettiin Hämeen ammattikorkeakoulun ja Laurea ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteuttamassa Kyliltä kasvukäytävälle -hankkeessa, kertoo tutkijayliopettaja Pia Tamminen HAMK Smart -tutkimusyksiköstä.

Tammisen mukaan hankkeen piirissä olivat Tammelan kaikki kolmetoista kylää. Portaan kylätalolla järjestettiin viime joulukuun ja tämän vuoden maaliskuun välisenä aikana kolme työpajaa, joihin oli kutsuttu Tammelan kylissä toimivien yhdistysten edustajia. Jokaisessa työpajassa oli kymmenkunta osallistujaa, jotka pohtivat sitä, mitä palveluja Tammelassa tarvitaan.

– Jatkokehitykseen valikoituneet ideakonseptit olivat naapuriapu ja kylien oma nettipalvelu liikkumiselle ja kuljetuksille. Naapuriavun ideana on perinteisen naapurien välisen avun, kuten lumitöiden, lastenhoidon ja autokyytien, tarjoaminen ja saaminen älykkäiden teknologisten ratkaisujen avulla, Tamminen kertoo.

Nappi Naapuri -palvelu on käyttäjilleen maksuton. Tammelalaiset voivat rekisteröityä palveluun omana itsenään. Sen jälkeen palveluun voi kirjautua aina halutessaan ja kertoa omasta avuntarpeestaan tai vastaavasti tarjota omaa osaamistaan tai aikaansa muille kyläläisille ja kesäasukkaille. Avuntarvitsija ja -tarjoaja keskustelevat yksityisviestien välityksellä. Palvelun käyttöä helpottaa kartta, jossa avuntarjoajien sijainti näkyy erivärisinä palloina.

– Nappi Naapuriin perustettiin myös kumppanisivusto Tammelan kylät, jonne kirjautumalla tammelalaiset yritykset ja yhdistykset voivat tarjota omia palveluitaan, Tamminen kertoo.

Tammelan kunta tukee Tammelan kylät -sivuston ylläpitoa Nappi Naapurissa ainakin tämän vuoden loppuun saakka. NappiNaapuri.fi-palvelun toteuttaja ja ylläpitäjä Yhteismaa ry.

Tammelan kylien hankevetäjä Eija Laine kertoo, että Nappi Naapuri -palvelun tunnettavuus kasvaa koko ajan. Käyttöönotto tapahtui maaliskuussa, jolloin Nappi Naapurissa oli Tammelan kylien alueella alle viisi käyttäjää. Kahdeksan viikkoa myöhemmin palvelussa oli 77 käyttäjää, joista 39 rekisteröityi huhtikuun aikana.

– Nyt käyttäjiä alkaa olla jo satakunta, Laine sanoo.

Käyttäjämäärän odotetaan kasvavan kesän aikana, sillä Tammelan kylät ry:n kumppanihanke jatkaa palvelun markkinointia erilaisissa kesätapahtumissa ja omissa tiedotuskanavissaan. Laine kertoo, että palvelua esitellään myös Forssan Heinämessuilla, jolloin paikalla on myös palvelun kehittäjä Pauliina Seppälä.

Kumppanihankkeessa mukana olevalta Kaisa Sorolalta on saanut koko ajan neuvoja palvelun käytössä, ja Ilkka Tuovinen opastaa yrityksiä.

Laineen mukaan palvelun käyttöönotto on koettu helpoksi ja toiveena on, se saataisiin toimimaan myös käytännössä kimppakyytien ja esimerkiksi kauppakassipalvelujen järjestämisessä.

– Bussivuorot ovat Tammelassa monien maaseutukylien tavoin vähissä, joten on tärkeää kehittää kimppakyytien tapaisia kuljetusmahdollisuuksia. Palveluauto Peliittapirssi kyyditsee asukkaita asioille, ja se on tärkeä etenkin ikäihmisille, mutta myös kyydeille kulttuuririentoihin ja muihin harrastuksiin olisi tarvetta. Kirkonkylän ulkopuolella olevia kyläkauppoja ovat enää Letkun Puoti ja Portaassa Elintarvikekioski Härkäposti. Kauppakassi toimii Letkulla Puodin palveluna, mutta tarvetta on myös muilla kylillä. Viritteillä onkin kauppakassipalvelu, joka toisi autottomille heidän kauppaostoksensa, Laine sanoo.

Tammelan kylät ry kehittää myös omaa kodinpaikka.fi-sivustoa, joka esittelee muun muassa Tammelan tarjoamia palveluja, tapahtumia ja tontteja ja jota kautta yritykset ja yhteisöt voivat kirjautua Nappi Naapuriin. Laineen mukaan tarkoituksena on, että kodinpaikka-sivusto ja Nappi Naapuri täydentävät toisiaan. FL

Uusimmat

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic