Lounais-Häme

Näillä vinkeillä lisää stressinsietokykyä abeille ja muillekin kuumottavaan tilanteeseen joutuville

Kuvaaja: Tapio Tuomela
Kuvaaja: Tapio Tuomela

Ylioppilaskirjoitukset alkavat reilun viikon päästä.

Urakka starttaa tiistaina 12. maaliskuuta äidinkielen lukutaidon kokeella.

Terveystalo listasi vinkkejä siihen, miten abit voivat suoriutua kirjoituksista mahdollisimman hyvin ja lisätä stressinsietokykyään. Vinkkejä voi soveltaa kuka tahansa, jolla on tiedossa jännittävä ja stressaava tilaisuus, johon pitää valmistautua.

Terveystalon johtavan psykologin Tuija Turusen mukaan hyvään valmistautumiseen kuuluu lukemisen ohella lepo, liikunta, ravinto sekä myös riittävä palauttava vapaa-aika ja tärkeiden ihmisten kanssa paineettoman ajan viettäminen. Myös itse ylioppilaskoetilanteessa tarvittavan stressin- ja paineen sietokyky lisääntyy, kun pitää huolta näistä asioista.

Jännitystä ja stressiä ei tarvitse yrittää välttää kokonaan, koska ne antavat suoritukseen lisäterävyyttä ja energiaa.

– Ylimääräistä stressiä kannattaa kuitenkin välttää. On hyvä esimerkiksi varmistaa hyvissä ajoin ennen koetta, missä pitää olla ja mihin aikaan, sekä laittaa eväät ja muut välineet valmiiksi, Tuija Turunen sanoo.

 

Hetki juuri ennen koetta

Erityisesti koetta edeltävänä iltana kannattaa pyrkiä rentoutumaan esimerkiksi rentoutumismenetelmien avulla, jotta unen päästä saa kiinni paremmin. Mukavan, tutun ja turvallisen asian tekeminen tai ajatteleminen ennen nukahtamista vie ajatukset ainakin hetkellisesti pois kokeesta.

– Koululla ennen koetta kannattaa kuunnella itseä ja keskittyä omaan suoritukseen. Joku haluaa jutella kavereiden kanssa viimeiseen minuuttiin saakka, jollekin toiselle on tärkeää vetäytyä omaan rauhaan ja keskittyä. Tee niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu hyvältä.

 

Viisi vinkkiä valmistautumiseen

 

1. Syö ja liiku hyvin ja säännöllisesti

Muista syödä koeaamuna terveellinen aamupala. Ota kirjoituksiin itsellesi sopivat, hyvät ja riittävät eväät mukaan. Laita evääksi mukaan myös jotain sellaista, jonka näkemisestä ja syömisestä tulee hyvä mieli. Liikunta saa elimistön tuottamaan mielihyvähormoneja, joiden on todettu parantavan oloa ja helpottavan stressinsietokykyä. Liiku päivittäin ja lue välillä vaikka seisten. Tee kävelyretkiä, joiden aikana opiskelemasi tieto jäsentyy huomaamattasi. Koetilanteessa kannattaa välillä muistaa venytellä ja pyöritellä hartioita.

 

2. Nuku riittävästi ja säännöllisesti

Nuoruusikäinen tarvitsee yleensä noin 8–10 tuntia unta yössä. Jos et kuitenkaan saa nukuttu koetta edeltävänä yönä parhaalla mahdollisella tavalla, älä säikähdä sitä. Jos olet pääasiassa nukkunut hyvin ja riittävästi, muutama jännityksen takia kevyempi yöuni ei ole katastrofi.

 

3. Opiskele riittävästi

Tiedon hallitseminen ja ymmärtäminen tuovat varmuutta koesuoritukseen. Kun tiedät, että olet valmistautunut riittävästi, saat osaamisesi käyttöön koetilanteessakin. Jos koetilanteessa käy niin, että pää lyö hetkellisesti tyhjää, niin muista, että se on ihan tavallista. Se menee kyllä ohi kun rauhoitut, jolloin muistisi saa tilaa ja mahdollisuuden näyttää mitä kaikkea sinne on vuosien mittaan tallentunut.

 

4. Huolehdi palauttavasta vapaa-ajasta

Muista pitää taukoja lukemisesta, tavata ystäviä, harrastaa ja olla välillä tekemättä yhtään mitään. Palkitse itsesi jokaisen ylioppilaskokeen jälkeen jollain tavalla.  Nauti elämästä ja tee kivoja asioita joka päivä.

 

5. Luota itseesi

Henkinen valmistautuminen on paras keino pitää jännitys hallinnassa. Sopiva jännitys kuuluu asiaan ja voi parantaa suoritusta. Muistele onnistumisen kokemuksiasi etukäteen ja ota ne muistot mukaan kokeeseen. Puhu itsellesi myönteisesti ja kannustavasti. Löydä sisäinen tsempparisi.

 

Uusimmat