Lounais-Häme

Näkyvyys voi olla pienistä teoista kiinni

Urjalalaiset yrittäjät uskovat vakaasti kuntaansa. Heidän mielestään ysitien varrella sijaitseva kunta voisi tarjota palveluitaan myös ohiajaville turisteille.

Iwons oy:n yrittäjä Tero-Pekka Henell totesi, ettei Urjalan kohdalla ole minkäänlaisia opasteita muilla kielillä kuin suomeksi. Hänen mielestään kylttien pitäisi olla myös englanniksi.

 

Ravintola Onnellisen yrittäjä Pia Suvisaari-Nurminen olisi onnellinen, jos kunnan opastetaulussa olisi valot.

-Ostaisin mainostilaa taulusta heti, kun siihen laitettaisiin valo. Uskon, että moni muukin ostaisi, Suvisaari-Nurminen antoi viestin kulkea kunnan johdon suuntaan.

Hän ei usko, että lampun laittaminen opastetaulun kylkeen aiheuttaisi isoa lovea kunnan sähkölaskuun. Samaa mieltä olivat muutkin yrittäjät.

Konkreettinen toive sai aikaan ison hyväksyvän hyminän ja kysymyksen, kuka vie asiaa eteenpäin.

-Se taitaa olla mun duuni, kunnan elinkeinoasiamies Satu Sarin sanoi ja nyökytteli idealle.

 

Sitäpaitsi Urjalalla menee hyvin. Taloudellisesti.

-Kunnan talous on mainiossa kunnossa, kunnassa on suuri työpaikkaomavaraisuus, yrityksiä on paljon, meillä on uusi yhtenäiskoulu, Sarin luetteli kunnan plussia.

Puhumattakaan Nuutajärven lasikylästä, Pentikulmanpäivistä, Toijalan läheisyydestä ja monipuolisista liikuntamahdollisuuksista.

Miinusmerkkisiä puoliakin kunnasta löytyy. Yksi on asukasluku.

-Jos mitään ei tehdä, asukasluku putoaa alle 4000 vuoden 2040 paikkeilla, Sarin kertoi.

 

Sarinin mukaan kunnan vetovoimaa pitää saada nostettua.

Kunnan tunnettuuden ja näkyvyyden lisäämisellä varmistetaan alueen vetovoimaa.

-Kuinka moni tuntee Urjalan. Nuutajärven brändi on vahva, mutta Urjalan kuntaa ei moni tiedä, Sarin totesi.

Yrittäjien mukaan näkyvyyttä saadaan pienillä teoilla. Levittämällä Urjala-kuvaa. Konkreettisesti.

-Olemme tehneet useita videoklippejä. Nyt mietimme kanavia, joilla saisimme ne eteenpäin, Pentinkulman päivien toiminnanjohtaja Laura Jänisniemi kertoi.

Ura Ovi ry:n uravalmennuspäällikkö Minna Kotilainen vinkkasi, että Tiina Lymi oli kertonut lehtihaastattelussa, että hän etsii sopivaa peltoa seuraavaan elokuvaansa.

-Lymi sanoi ajelevansa pitkin Suomea etsimässä sopivaa peltoa. Urjalassa on hienoja peltoalueita, Kotilainen innostui miettimään sopivaa kohdetta videoklipeille.

 

Sarinin mukaan talouden nousukausi näkyy myös Urjalassa.

-Nousukauden näkee liikevaihdosta. Meillä se on kasvanut 30 prosenttia, Urjalan Makeistukun yrittäjä Jani Tuominen totesi.

Yrittäjyydessä on ongelmiakin. Sarin sanoo, että esimerkiksi kiinteistöhuollossa ja isännöinnissä on yrittäjän mentävä aukko.

-Monessa muussakin yrityksessä etsitään jatkajaa, mutta ei ole löytynyt. Jos joku miettii yrittäjyyttä, niin Urjalassa olisi valmiita yrityksiä jatkettavaksi, Sarin vinkkaa. FL

 

Uusimmat