Lounais-Häme

Navigaattorit työllistävät hinausyritystä

Forssalaista Hinauspalvelu Vikmania työllistää useimmiten teknisen vian takia hajonnut henkilöauto tai talvella pakkasen takia hyytynyt menopeli.

-Hajonnut laturi tai katkennut laturin hihna henkilöautossa ovat nykyautoissa tavallisia ongelmia. Rengasrikot työllistävät nykyisin melko paljon myös, kun autoissa ei ole varapyöriä, Ari Vikman sanoo.

Myös ulosajot luonnollisesti työllistävät hinauspalvelua.

Kuukaudessa yritys hoitaa noin 120 hinauskeikkaa. Tämän vuoden tammikuussa työtehtäviä kertyi lähes 300, kun pakkaset purivat ja liukkaat kelit yllättivät autoilijoita.

-Myös kesällä on vilkasta, kun ihmiset kulkevat paljon. Hiljaisimmat hetket ovat keväällä ja syksyllä, Arin veli Kari Vikman sanoo.

Raskaan liikenteen parissa Hinauspalvelu Vikman hoitaa noin 300 keikkaa vuodessa. Myös raskaan liikenteen kohdalla tekniikan pettäminen on tavallisin syy hinauspalvelun tarpeelle.

Auton hyytymisten ja ulosajojen sekaan mahtuu pari kertaa kuukaudessa hinauskeikkoja, joissa Vikmanit avittavat liian sokeasti navigaattoria uskonutta kuljettajaa.

Kuljettaja on tällaisissa tapauksissa päätynyt yleensä umpikujaan tai esimerkiksi kävelypolulle, kun navigaattori ei olekaan tuntenut maastoa, kuten olisi pitänyt.

-Isot autot menevät liian pienille teille, Ari Vikman tiivistää.

Heinäkuun alussa Vikmanit auttoivat Humppilan Sahantiellä rekkaa, joka oli ajanut umpikujaan. Samassa paikassa on sattunut samanlaisia tapauksia aiemminkin.

-Paikalla on paha peruuttaa, kun tie on niin pehmeää. Tie viettää koko ajan vähän ja pettää alta, Ari Vikman kuvailee ja jatkaa:

-Välillä autoja nostetaan ojasta, kun kuljettajat yrittävät loppuun asti itse liian pehmeällä tiellä.

Heinäkuun alun tapauksessa Kari Vikmanin oli lopulta hypättävä rattiin, kun kuski ei saanut itse peruutettua puoliperävaunullista vetoautoaan paikalta pois.

Eräässä toisessa tapauksessa kuljettaja oli ajanut henkilöautonsa Tammelan Kaukolassa viime kesänä niin pienelle polulle, että se oli lopulta juuttunut kahden kiven väliin. Tapaus jäi Vikmanien mieleen selvästi.

Kuljettajan määränpää oli ollut Pohjanmaalla, mutta navigaattori oli ajattanut kuljettajan reilusti sivuun oikealta reitiltä.

Tapaus sattui yöaikaan pimeässä. Kun Ari Vikman saapui paikalle, kuljettaja oli liikkunut autoltaan, eikä enää muistanut, missä auto oli. Auto löytyi lyhyen etsinnän jälkeen.

-Auto oli osunut niin, ettei se käynyt enää ollenkaan, kun polttoaineputket olivat hajalla, Ari sanoo.

Koska auto ei käynyt, ei ohjaustehostinkaan toiminut. Auton kuljettaja ei ollut Vikmanien mukaan täysin liikuntakykyinen, jolloin hän ei pystynyt itse vääntäminen raskaaksi käynyttä rattia.

Auto oli niin kovasti kivien välissä ja syvällä metsikössä, että auto saatiin liikkumaan ainoastaan traktorin avulla.

-Ymmärsin heti ottaa traktorin mukaan, kun kuulin tapauksesta, Ari sanoo.

-Kova luotto oli ollut navigaattoriin, hän hymähtää. FL

Uusimmat