Lounais-Häme Forssan seutu

Neljä Forssan seudun innovaatiota kisailee Tuottava Idea -kilpailussa – “Kaikilla on idea, joka on tarpeellinen ja vahvasti läsnä ajassa”

Nuorkappakamareiden järjestämään Tuottava Idea -kilpailuun osallistuu neljä innovaatiota Forssan seudulta. Tärkeintä on oman viestin saaminen kuuluviin.
Wallaton oy tuo uudenlaista näkökulmaa vanhuspalveluihin. Wallattoman palvelujohtaja Jaana Lähteenkorva (neljäs vasemmalta) käväisi ikääntyneiden päivätoiminnassa Leena Haapaniemen (vas.), Jaakko Penttilän, Pirkko Laaksosen, Pekka Tammen ja Soini Hellstenin kanssa. Kuva: Tapio Tuomela
Wallaton oy tuo uudenlaista näkökulmaa vanhuspalveluihin. Wallattoman palvelujohtaja Jaana Lähteenkorva (neljäs vasemmalta) käväisi ikääntyneiden päivätoiminnassa Leena Haapaniemen (vas.), Jaakko Penttilän, Pirkko Laaksosen, Pekka Tammen ja Soini Hellstenin kanssa. Kuva: Tapio Tuomela

Forssalaiset Wallaton oy ja Jospak oy, tammelalainen Kuusi Design oy sekä Forssan kaupungin muuttajapalvelu kisailevat Suomen Nuorkauppakamarit ry:n Tuottava Idea -kilpailussa tänä vuonna.

Kilpailun tavoitteena on kannustaa innovaatioihin ja nostaa esiin uusia liikeideoita. Nuorkauppakamarit toimivat Suomessa neljällä eri alueella, joista jokaisesta valitaan valtakunnalliseen finaaliin jatkavat ideat. Sarjoina kilpailussa ovat yrityssarja, yhteiskuntasarja ja startup-sarja. Muuttajapalvelu kisailee yhteiskuntasarjassa, muut yrityssarjassa.

– Tavoitteena Etelä-Suomesta alue A:lta oli saada yhteensä 15 osallistujaa. Olen todella ylpeä, että niistä peräti neljä on seudultamme, Forssan Seudun Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Sanna Järvi toteaa.

 

Aiemmin aiheesta: Positiivista pöhinää paikkakunnalle: Forssan seudun nuorkauppakamari ideajahdissa

 

Wallaton on tuonut markkinoille vanhuspalveluihin uudenlaisen toimintamallin, jossa hoitajat eivät vaihdu ja he vastaavat kokonaisvaltaisesti asiakkaan hyvinvoinnin tarpeista aina elämän loppuun asti. Jospak taas tunnetaan ekologisista elintarvikkeiden pakkauksistaan ja Kuusi Design uudenlaisesta nousevasta jätevaunusta.

– Kaikilla seutumme osallistujilla on idea, joka on tarpeellinen ja vahvasti läsnä ajassa, Järvi kertoo.

Koko Suomen Tuottava Idea -kilpailun voittaja saa jopa näkyvyyttä New Yorkin Times Squarella Nasdaqin valotaululla, mutta Järven mukaan erityisen tärkeää kilpailussa on se, että omasta ideasta pääsee kertomaan mahdollisimman laajalle.

– Nuorkauppakamari on kuitenkin aika iso verkosto, jonka kautta yritys saa näkyvyyttä, Järvi sanoo.

Tammelalainen Toni Kuusi ideoi ja kehitti jätevaunun, joka nousee pöydän tasolle. Kuva: Lassi Puhtimäki

Samaa mieltä ovat Wallattoman palvelujohtaja Jaana Lähteenkorva ja Kuusi Designin yrittäjä Toni Kuusi.

– Totta kai verkottuminen ja uusien ihmisten tapaaminen on tärkeää. Samalla kilpailu on mahdollisuus päästä myllyttämään omaa ideaansa ja kehittämään sitä vielä pidemmälle, Lähteenkorva kertoo.

Kuusi toteaa, että hänen kehittelemänsä nouseva jätevaunu on tuotteena täysin uusi, jolle ei ole olemassa valmiita markkinointi- ja myyntiväyliä.

– Sitä ei osata edes tilata, kun tuotteen olemassa olosta ei tiedetä. Siksi sille on nyt tärkeää saada näkyvyyttä, Kuusi sanoo.

 

Lue lisää Toni Kuusen  innovaatiosta: Tammelassa kehitettiin uudenlainen jäteastiamekanismi – “Jätteiden kierrätys on viety nyt uudelle tasolle”

 

Kilpailussa pääsee ainakin alkuun myös melko pienellä panostuksella. Koska kilpailuun osallistuvan idean on jo oltava käytössä, varsinaista tuotteen tai ajatuksen kehittämistä ei kilpailun vuoksi tarvitse tehdä.

– Jos menestystä tulee, silloin varmasti näkyvyyden kautta tulee jos jonkinlaista tekemistä, Järvi kertoo.

Oman idean esitteleminen täytyy kuitenkin terävöittää entistäkin paremmin. Kaikki Forssan seudulta kilpailuun lähtevät ideat esitellään paikallisen nuorkauppakamarin järjestämässä avoimessa ja maksuttomassa seminaarissa Forssan Yrityskehityksellä torstaina 11. huhtikuuta kello 14–16.30. Lisätietoa seminaarista saa tapahtuman Facebook-sivulta.

– On haaste tiivistää pitkä tarina lyhyeksi ja helposti myytäväksi, mutta toisaalta meillä on se tarina, mikä on vahvuus. Kun on uusi yritys ja tietty tuote, voi olla helpompi erottua, Toni Kuusi pohtii. FL

 

Aiemmin Forssan muuttajapalvelusta: Viikossa asunto, hoitopaikka lapsille ja johtolanka työstä puolisolle – Forssa tarjoaa muuttajapalvelua

Lue lisää Wallattomasta: Wallaton keskittyy kotihoivaan

Jospakin pakkaus sai kansainvälistä kunniaa joulukuussa: Forssalaisen Jospakin vuoka on maailman paras kestävän kehityksen mukainen pakkaus

 

Kilpailua jo yli 40 vuotta

Tuottava Idea -kilpailu on Suomen Nuorkauppakamarit ry:n merkittävimpiä vuosittaisia hankkeita.

Ensimmäisen kerran Tuottava Idea järjestettiin vuonna 1977 Varsinais-Suomessa Turun Nuorkauppakamarin toimesta.

Kilpailun tavoitteena on ollut alusta asti edistää yrittäjyyden arvostusta ja osoittaa innovaatioiden merkityksen.

Ensimmäisen kilpailun voitti Arisuo oy, nykyinen Turvanasta oy, Aris-holkkinastallaan.

Seuraavana vuonna kilpailusta tuli valtakunnallinen.

Viime vuonna kilpailun voittivat Spectral Imaging Ltd. (yrityssarja), Salon kaupunki IoT Campuksellaan (yhteiskuntasarja) sekä Happia oy (start up -sarja).

Kilpailuun osallistuva tuote, palvelu, menetelmä tai idea saa olla enintään kolme vuotta vanha ja sen on jo oltava tuottavassa käytössä.

Idea voi olla niin julkisen kuin yksityisenkin sektorin.

Uusimmat