Lounais-Häme

Neljän tien hoitoluokka nousi Forssan seudulla – Myräkkä on aina haaste

Kymppitie, Tammelantie, Jokioistentie ja kantatie 54 nousivat parempaan hoitoluokkaan. Liikkeelle nopeammin ja ennakoiden.
Arkistokuva: Seppo Pessinen

Neljä Forssan seudun olennaista väylää nousi vuoden vaihteessa parempaan talvihoitoluokkaan eli luokkaan 1S. Tammelan suora eli maantie 2821 ja Jokioistentie eli maantie 2804 hoidetaan nyt samoin mittarein kuin valtatiet.

– Se tarkoittaa sitä, että liukkauden torjuntaan ja irtolumen poistoon lähdetään nopeammin kuin ennen, kertoo kunnossapitopäällikkö Tuomas Vasama Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Forssan seudulla tienpitoluokka koheni myös valtatie 10:llä Forssasta Hämeenlinnaan sekä kantatiellä 54 Tammelan ja Lopen välillä.

Uusi hoitoluokitus saa suola-auton lähtemään liikkeelle ennakoiden.

– Urakoitsijat seuraavat omasta sääpalvelustaan ennusteita ja lähtevät liikkeelle ennakoivasti, jos luvassa on esimerkiksi jäätäviä olosuhteita.

 

 

Työssäkäynti ja raskas liikenne painottuivat

Lumenpoistoon näillä teillä lähdetään, kun tienpinnalla on irtolunta kaksi senttiä. Maksimilumensyyvys saa olla neljä senttiä.

Torstain vastaiseksi yöksi luvattu lumimyräkkä ja tuisku asettavat omat haasteensa.

– Poikkeusolosuhteet, joita on ollut pari kertaa talvessa, ovat sitten toinen asia. Silloin teiden kunnossapitoon lähtee myös normaalia enemmän kalustoa, Vasama kertoo.

Tiestön talvihoitoluokkia korotettiin tammikuun alussa Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä yhteensä noin 1 000 tiekilometrin matkalla.

Vasaman mukaan hoitoluokassa nostetut tiet valittiin keskimääristä vilkkaampien teiden joukosta. Myös työssäkäyntiliikenne vaikutti painotukseen.

– Huomioon otettiin myös elinkeinoelämän ja raskaan liikenteen tarpeet.

 

Hoitoluokat nousevat kilpailutuksen edetessä

Urakoiden kilpailutuksen kautta hoitoluokkia nostetaan edelleen vuosina 2019–2024.

Vasaman mukaan uudistettu hoitourakkamalli otetaan käyttöön syksystä 2019 lähtien kaikissa käynnistyvissä urakoissa. Uusi urakkamalli tuo joustavuutta pitkiin sopimuksiin ja mahdollistaa paremman reagoinnin muuttuviin tarpeisiin teiden hoidossa.

Uudella mallilla haetaan myös aikaisempaa parempaa yhteistyötä ja avoimuutta urakoitsijan ja työn tilaajan kesken.

Alemmalla tieverkolla on myös tarkoitus lyhentää liukkaudentorjunnan toimenpideaikaa ja pääosalla tiestöstä myös aurauksen toimenpideaikaa. Auraukset tullaan aloittamaan aiempaa pienemmillä lumimäärillä, sillä pyrkimyksenä on parantaa erityisesti aamuliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

ELY-keskus muistuttaa, että riittävän aikaisin aloitettu auraus parantaa myös edellytyksiä tasaiseen ja ohueen polannepintaan. FL

Lue lisää: Autoilijat olkaa aamuliikenteessä valppaina

Uusimmat