Lounais-Häme

Nelosoluen myynti käynnistyi vaisusti

Keskiolutta vahvempien alkoholijuomien ilmestyminen ruokakauppojen hyllyille ei ole synnyttänyt ostohurmosta tammikuun alkupäivinä. Vaikka alkoholilain muutos on saanut julkisuudessa runsaasti huomiota, eivät asiakkaat ole toistaiseksi muuttaneet ostotottumuksiaan ainakaan pienemmissä vähittäismyymälöissä.

S-marketeista ja Sale-myymälöistä vastaava Osuuskauppa Hämeenmaan toimialajohtaja Taina Penttinen vahvistaa, että vahvempien alkoholijuomien myynnin volyymi on ollut melko pieni. Penttisen mukaan kuluttajat suosivat myös pienimpiä pakkauskokoja.

-Parin päivän myynti vastaa Vähittäistavarakaupan taannoista ennustetta lakimuutoksen jälkeisestä myynnistä. Sen mukaan kokonaismyynti tulee hieman laskemaan ja kerralla ostettavat määrät ovat myös aiempaa pienempiä. Alku on siis mennyt aivan ennusteen mukaisesti, Penttinen toteaa.

Tammelan K-Marketin kauppiaan Eino Amonsenin mukaan nelosoluen vahvuisten juomien myynti alkoi myymälässä ennakoidusti. Ostoryntäystä ei K-marketissakaan koettu, mutta ei sitä suoranaisesti edes odotettu.

-Myynti alkoi meillä varsin maltillisesti. Vahvemmilla juomilla on ollut jonkin verran kysyntää, mutta mitään hirveää ryntäystä ei ole ollut nähtävissä. Toisaalta muutos ei ollut suuri. Mehän emme varsinaisesti saaneet uutta tuotetta, juomissa on vain eri prosentti. Tilanne olisi toinen, jos viinit olisi siirretty vähittäistavaramyymälöihin, Amonsen sanoo.

Amonsenin ja Penttisen mukaan on kuitenkin turhan aikaista arvioida, mihin suuntaan vahvempien juomien myynti kehittyy. Vuosi on vasta alussa, joulunpyhät takana, eikä lakimuutoksen jälkeen ole tehty edes viikonloppumyyntiä. Lisäksi tipatonta tammikuuta viettävät jättävät tässä kuussa juomansa kauppojen hyllyihin.

Kauppaketjuista ja kauppiailta saatujen tietojen mukaan suurin osa pienemmistä vähittäiskaupoista käynnisti vahvempien juomien myynnin vielä melko suppealla ”starttipaketilla”. Tammelan K-marketin Amonsen ja Hämeenmaan Penttinen muistuttavat, että kauppaliikkeet laajentavat vahvempien alkoholijuomien valikoimiaan kevään edetessä.

Amonsenin mukaan hyllystä löytyy yli 4,7-prosenttisena ainakin joitakin olutmerkkejä, siideriä, long drink -tölkkejä ja jokunen mikseri eli niin sanottua limuviinaa.

-Kevään kuluessa laajennamme valikoimaa. Erikoisoluiden ja pienpanimotuotteiden valikoima laajenee.

Forssan seudun S-marketeista vastaava S-market-ryhmäpäällikkö Marko Leppänen on samoilla linjoilla. Alkuun kaupat aloittavat kapeammalla valikoimalla, jota lisätään myöhemmin kulutuksen, kysynnän ja varastointitilan sanelemassa suhteessa.

-Valikoima muotoutuu hiljalleen keskusliikkeen linjauksen mukaan. Kuuntelemme herkällä korvalla myös asiakkaiden toiveita ja pyrimme ottamaan ne huomioon mahdollisuuksien mukaan. Kaikkia toiveita ei kyetä täyttämään, mutta jokainen palaute ja toive otetaan aina käsittelyyn, lupaa Leppänen.

Hämeenmaan Penttinen uskoo, että suomalaisten juomatottumukset ovat kehittymässä eurooppalaisempaan suuntaan ja tämä näkyy jatkossa myös kuluttajien ostotottumuksissa.

-Ruoka ja juoma kuuluvat entistä vahvemmin yhteen ja ihmiset haluavat kokeilla erilaisia yhdistelmiä ja vaihtoehtoja. Lakimuutos palvelee varmasti osaltaan tätä kehitystä, Penttinen muotoilee.

Eduskunta hyväksyi alkoholilain uudistuksen joulukuun puolivälissä. Lakimuutos muun muassa toi aiempaa vahvemmat, enimmillään 5,5-prosenttiset alkoholijuomat ruokakauppoihin, kioskeihin ja huoltoasemien myymälöihin. FL

Uusimmat

Fingerpori

comic