Lounais-Häme

Nopeusrajoituksella autoilijat kuriin

Someron tekninen lautakunta päätti lisätä Joensuuntien turvallisuutta muun muassa alentamalla nopeusrajoituksen 40 kilometristä 30 kilometriin tunnissa Jaatilanjoen ja ohikulkutien välisellä alueella.

Lisäksi Joensuuntien molempiin päähän tehdään heräteraidat.

-Liikennevalot laitetaan Heikintien risteyksen kohdalle ja yksi suojatie poistetaan kaupungintalon lähettyviltä, tekninen johtaja Marko Mäkinen luettelee turvallisuuteen tähtääviä toimia.

Kaupunki tekee myös anomuksen liikennevalvontakameroista Lounais-Suomen poliisilaitokselle. Toimenpiteet tulevat maksamaan yhteensä noin 49000 euroa.

Tien turvallisuus puhutti jo vuonna 2013, kun somerolainen Raimo Rönkkö teki kansalaisaloitteen nopeuden alentamiseksi. Hän keräsi 150 nimeä aloitteensa tueksi.

-Sen jälkeen olen vääntänyt kättä asiasta niin lehdistön palstoilla kuin muutenkin.

Rönkkö kertoo muuttaneensa viisi vuotta sitten Somerolle eikä mennyt kauankaan, kun hän huomasi, että Joensuuntiellä ajetaan kuin villissä lännessä.

-Se menee, joka kerkiää.

Rönkön mukaan esimerkiksi Tukholmassa auton pitää pysähtyä, jos jalankulkija kääntyy ylittääkseen kadun. Jos ei pysähdy, autoilijaa odottaa rangaistus.

Rönkön muutaman vuoden takainen aloite ei kuitenkaan ottanut tulta alleen. Tekninen lautakunta oli sitä mieltä, ettei nopeusrajoituksen laskeminen oletettavasti laske ajoneuvojen nopeuksia eikä sillä tavalla voi parantaa liikenneturvallisuutta.

Rönkkö vetoaa saamiinsa tietoihin, joiden mukaan ajonopeuden laskeminen 40 kilometristä 30 kilometriin tunnissa säästää törmäystilanteessa ihmishengen.

-Viime syksynä Joensuuntiellä sitten tapahtui kuolemaan johtanut traaginen yliajo suojatien kohdalla, Rönkkö sanoo.

Rönkkö on tyytyväinen teknisen lautakunnan tiistaiseen päätökseen.

-Päätös oli tärkeä liikenneturvallisuuden kannalta.

Hän kannustaa ylipäätään puuttumaan epäkohtiin.

-Vaikka asian eteneminen ottaisi aikaa, niin se johtaa positiiviseen lopputulokseen.

Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinöörin Jaakko Klangin mukaan tutkimustulokset kertovat, mitä merkitystä nopeuden laskemisella on.

-Kun nopeutta on 50 kilometriä tunnissa auton törmätessä jalankulkijaan, kuoleman todennäköisyys on 70 prosenttia.

Kun nopeutta on 30 kilometriä tunnissa, kuoleman todennäköisyys on 10 prosenttia.

Klang toteaa, että vaikka nopeusrajoitus olisi 40 kilometriä, moni ajaa silti 50 kilometrin tuntinopeudella.

-Ihmiset voivat tiedostamattaan ajaa ylinopeutta.

Joensuuntiellä kulkee 4000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Jalankulkijoitakin on paljon kaupungin keskustan pääkadulla.

Klangin mukaan kaikkien kaupunkien pääkaduilla pitäisi olla 30 kilometrin nopeusrajoitus.

-Suurimmissa kaupungeissa onkin, mutta vielä löytyy pääkatuja, joilla ajetaan liian lujaa. FL

 

Uusimmat