Lounais-Häme Humppila

"Nyt tehdään räppibiisejä" – ehkä tulevaisuudessa kuullaan biisejä artisteilta Kinky Prince tai My 4 Little Ponies

Humppilan yläkoulun 7. ja 8. oppilaat pääsivät rap-työpajaan luomaan uutta.
Kamal Hebi, Janne Pertunsilta, Jasper Sippo ja Diyar Garhati keksivät bändinsä nimeksi Kinky Prince. -Se vain tuli jostain, pojat miettivät. Kamal on kuunnellut paljon turkkilaista musiikkia ja siinä myös räppiä. Diyar kertoo pitävänsä Cheekin Valot sammuu -spektaakkelista.

– Kuunteleeks kukaan teistä räppiä?

Seitsemännen luokan oppilaat katsovat hiljaa, kun Mikko Sarjanen alias Notkea Rotta yrittää viritellä keskustella. Hetken jälkeen, ryhmä lämpiää: jotkut kuuntelevat englanninkielistä rappia. Kaksi tyttöä ilmoittaa kuuntelevansa Cheekiä.

– Rap on siinä mielessä hauskaa, että väki keksii omat nimet. Ei Cheek’kään ole Jare Tiihonen. Cheek on hahmo.

Samoin Eminem, jolla hahmoja on monta: Slim Shady, Marshall Mathers ja Eminem. Jokainen niistä on erilainen.

– Kuten Tiihonen itse on sanonut, Cheek on ehkä enemmän sellainen supersankari, Jare ajattelija, joka on tunteella pelissä.

Roolien kautta on helpompi lähteä tekemään sitä omaa juttua. Rap-nimi taas saa olla vaikka kuinka kreisi tahansa.

– Amerikan puolella taas on vanhemman liiton Ice Cube. Siis Jääkuutio, joka tulee lämpimästä Los Angelesista. Kuinka uskottava nimi sitten on, ei sillä ole mitään väliä.

 

Keksittyjä artistinimiä kertyi liitutaululle lopulta aika liuta.

Sarjanen jatkaa kyselyä. Mitä te harrastatte? Ai ratsastusta? Esimerkiksi JVG:n juttu lähti jääkiekon parista.

– Niiden koko rap-homma alkoi pukukoppivitsillä heittämällä juttua “pienistä häistä”. Kaikki varmaan tietävät sen kappaleen.

– Miksei sitten vaikka heppapiireissä voitaisi “jymäyttää hyvälle laukalle”, jollain Evelina-henkisellä, humppilalaisella hevosräpillä? Jos räpin vain hyvällä tavalla heittää ja kirjoittaa, niin siitä se lähtee elämään.

Rap-koululaisten ensimmäinen tehtävä oli keksiä artistinimi ryhmälleen tai itselleen. Biisejä lähtevät tekemään mm. artistit Kisu Gang, OG Say10 ja Magical Popcorn and Toast.

– Tossa vikassa ollaan jo aika lähellä jotain Nicky Minaj’in kappaletta, Sarjanen heittää.

Myöhässä tunnille tullut oppilas keksii heti sopivan nimen: Kalle a.k.a. Karvakorva.

– Musta tuntuu, että sä et tolla tarvitse edes bändiä. Voit lähteä ihan sooloartistiksi.

Seitsemännen luokan ryhmä opettelee, miten tehdä rap-biisi mopoista. VIDEO: Lassi Puhtimäki

Kulttuuriyhdistys Kuvion järjestämä työpaja oli muodossaan ensimmäinen.

– Teimme aiemmin niitä noin sata, lähinnä toisen asteen ammattioppilaitoksissa. Niissä Pisa-tutkimusten mukaan lukutaitoprosentti on kaikkein huolestuttavimmalla tolalla, Sarjanen kertoo.

Aiemmat vierailut olivat osa Lukukeskuksen puolentoista vuoden Sanat haltuun -projektia, jossa nuoria kannustettiin rap-teksteillä lukemaan. Työpajat painottuivat tosin tekstianalyysiin, ja Sarjanen piti niitä myös vangeille ja erityisoppilaille.

– Rapin kautta he huomasivat, että tekstitaidot ovat heillä paljon kehittyneemmät, kuin mitä he itse tietävät.

Sarjasen mukaan rapissa kynnys alkaa kirjoittaa ja lähteä operoimaan sanojen parissa on matala. Hän on itse räppärin uran ohella opiskellut kirjallisuutta Helsingin yliopistossa.

– Siinä tulee sellainen ahaa-elämys, lukemisen käyttöliittymä tyyliin: “Hei, mä ymmärrän tämän! En välttämättä lue kirjoja kirjastossa, mutta kuuntelen musiikkia ja analysoin sen sanoja paljon.” FL

 

Fingerpori

comic

Uusimmat