Lounais-Häme

Oksanen kiihdyttää muilta karkuun

Matkulainen Jami Oksanen ajoi kiihdytysajon Super Comp Bikessa tällä kaudella SM-hopealle. Kakkossija oli nuorelta mieheltä hyvä suoritus, mutta kuskille jäi hieman hampaankoloon, kun kultaankin oli mahdollisuuksia.

-Kausi oli hyvä, mutta hopea jäi kyllä kaivertamaan. Ensi vuonna ajan pelkästään voitosta, Oksanen kertoi eilen vietetyillä mitalikahveilla Matkun kylätalolla.

Oksanen ajaa Super Comp Bike -luokassa. Ryhmässä pyörän moottorin koko ja sylinterimäärä ovat vapaita. Muun muassa ilokaasu, ahtaminen ja keulimista estävät wheelie barsit on sallittu. Luokan indeksi on 8,5 sekuntia eli varttimaili pyritään taittamaan mahdollisimman tarkasti 8,5 sekuntiin.

 

Forssalaisessa FBR Finland -tallissa ajava Oksanen sai kauteen loistavan alun, kun hän voitti kesän kaksi ensimmäistä osakilpailua. Jatko ei mennyt aivan samaan tahtia, mutta hyvä aloitus kantoi lopulta hopeaan asti.

SM-sarjassa oli tällä kaudella kuusi osakilpailua, joista viisi parasta laskettiin mukaan yhteispisteisiin.

-Panoksia oli loppuun asti, viimeisessä kisassa kolmella kärkikuskilla oli saumat kultaan, Oksanen kertoo.

Luokan mestariksi ajoi viime vuoden tapaan lopulta kurikkalainen Toni Suokas. Päätösosakilpailussa ensimmäisellä pudotuskierroksella tippunut Oksanen sai hopeaa ja raisiolainen Kimmo Rantala otti pronssia.

Oksanen harrastaa kolmatta vuotta kiihdytysajoa. Ensimmäinen kausi meni ryhmää alempana Super Gas Bikessa, Super Comp Bikessa hän oli mukana toista vuotta.

-En osannut ennen kautta ajatella, että olisin näin korkealla SM-pisteissä.

Jami Oksasen tallikavereista isoveli Kim oli luokan yhteispisteissä kuudes ja Henry Varha kahdeksas.

 

Super Comp Bikessa tehot ja huippunopeus eivät ole kaikki kaikessa, vaan tärkeintä on rutistaa mahdollisimman tasaisesti lähelle 8,5 sekuntia. Oksanen pitää luokasta, joka haastaa enemmän kuljettajat kuin pyörien mekaanikot.

-Minä ajan taktiikalla, jotkut voimalla, Oksanen kertoo.

Oksasen vahvuus on lähtö. Hän on huippunopea reagoimaan ja pääsee muita vikkelämmin liikkeelle.

-Reaktio on minun ässäni hihassa. Reaktioaikani on keskimäärin 0,2 sekuntia muita kuskeja nopeampi. Se on tässä lajissa paljon, toteaa Oksanen, joka pystyy lähdön ajaksi sulkemaan kaikki muut asiat mielestään.

Oksanen kertoo kaipaavansa ajoon vielä lisää tasaisuutta. Välillä hän on ollut liian nopea, välillä hitusen hidas. Kokemus ja muiden kilpailijoiden vertailu auttaa tasaisuuden kehittämisessä.

-Kultainen keskitie on tässä lajissa todella kapea, Oksanen muistuttaa. FL

 

Uusimmat