Lounais-Häme Forssan seutu

Olennaista on hyvät kuvat ja 500 vetävää merkkiä – Forssan seudun matkailuväki opettelee MyStayn

Forssan seudun matkailuväki vie kohteitaan MyStay-palveluun ja kansainvälisten turistien tietoisuuteen. MyStay on VisitFinlandin suomalaisen matkailun tuotetarjotin.
MyStaysta löytyy nyt noin 100 kantahämäläistä kohdetta. Jouni Heikkinen on vakuuttunut, että MyStay tuo markkinoinnin lisäarvoa ypäjäläiselle Feedinille. Kirjaamiskäytännöissä neuvoi HAMK:n projektipäällikkö Outi Mertamo. Kuva: Lassi Puhtimäki
MyStaysta löytyy nyt noin 100 kantahämäläistä kohdetta. Jouni Heikkinen on vakuuttunut, että MyStay tuo markkinoinnin lisäarvoa ypäjäläiselle Feedinille. Kirjaamiskäytännöissä neuvoi HAMK:n projektipäällikkö Outi Mertamo. Kuva: Lassi Puhtimäki

Erilaisia matkailuun liittyviä verkkopalveluja on tarjolla paljon, mutta ypäjäläinen Jouni Heikkinen on sitä mieltä, että laadukkaita palveluja ei voi olla liikaa. Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) työpajassa Heikkinen otti haltuun MyStay-palvelun, jossa luotiin napakoita tuote- ja kohdetietoja Visit Finlandin ylläpitämälle sivustolle.

MyStay on kansainvälisille yksittäismatkailijoille ja pienryhmille kohdennettu tuotetarjotin suomalaisesta matkailutarjonnasta.

Ypäjäläiselle Feedinille myyntiä ja markkinointia tekevä Heikkinen tietää jo mitä tehoaviin herkkupaloihin palvelussa tarvitaan.

– Tärkeää on löytää hyvä pääkuva, johon selaajan silmä tarttuu. Sitten pitää osata valita 500 vetävää merkkiä, jolla palvelun, kohteen tai tuotteen kuvaa. Enempää siihen ei mahdu, hän huomauttaa.

Kun yritykset kirjaavat omat tietonsa maksuttomaan palveluun, VisitFinland tarkastaa ne ja käännättää tiedot yhdeksälle eri kielelle. Vaatimuksena on, että yrityksen, palvelun tai tuotteen nettisivulla on oma englanninkielinen osio.

– Kirjausten tarkistustyö vie 2–3 kuukautta, joten nyt kirjatut näkyvät palvelussa aikaisintaan loppukesällä, tietää HAMK:n projektipäällikkö Outi Mertamo.

Tarjottimelle soveltuvat aktiviteetit, elämykset ja majoituspalvelut, joilla on nettivarausmahdollisuus. Lisäksi palvelussa voivat esittäytyä ravintolat, käyntikohteet ja kaupat aukioloaikoineen.

– Sen sijaan pop up -luonteiset palvelut ja kertaluontoiset tapahtumat eivät sinne sovellu, vaan toiminnan ja tuotteen tulee olla pysyvää tai säännöllistä, Mertamo lisää.

Tietoja syötetään järjestelmään kaksi kertaa vuodessa. Nyt se on mahdollista 30. huhtikuuta asti.

Mukanaolo MyStayssa on edellytys sille, että matkailutoimija pääsee esille suomalaisen matkailun kansainväliselle sivustolle VisitFinlandiin. Kuva: Lassi Puhtimäki
Mukanaolo MyStayssa on edellytys sille, että matkailutoimija pääsee esille suomalaisen matkailun kansainväliselle sivustolle VisitFinlandiin. Kuvakaappaus.

Forssan seutu haluaa osansa Suomen matkailusta, joka on kasvanut noin neljä prosenttia vuodessa. VisitFinlandin mukaan näkymät tuleville vuosille ovat poikkeuksellisen myönteiset. Matkailu on jo kolmanneksi suurin palveluviennin ala ja yksi Suomen talouden tukipilareista.

Ulkomaiset matkailijat tekivät viime vuonna ennätykselliset 8,5 miljoonaa matkaa Suomeen.

– Kanta-Hämeen matkailu on lähtenyt kansainvälisille markkinoille muihin maakuntiin verrattuna takamatkalta, koska yhteinen matkailutoimija on puuttunut. Let´s go Tavastia -hankkeen aikana on saatu edistystä aikaan yhdessä yritysten ja toimijoiden kanssa, kertoo HAMK Smart -tutkimusyksikön kehittämispäällikkö Kirsi Sippola.

Hankkeessa maakunnalle on luotu yhteiset GoTavastia -sivut kansainvälisille matkailijoille, järjestetty koulutusta eri teemoilla ja kirkastettu maakunnan kolmen eri seutukunnan omat matkailukärjet. Lisäksi on luotu Western Lakeland -yhteistyö Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakuntien kesken.

Erityisen tyytyväinen Sippola on Forssan seudun matkailutoimijoiden innostukseen osallistua yritysvalmennuksiin.

– Esimerkiksi MyStay -koulutuksiin osallistutaan Forssan seudulla innokkaammin kuin esimerkiksi Riihimäen seudulla.

Seuraava MyStay-koulutuskimara kiertää maakunnassa ensi syksynä. FL

Lue myös:  Yhdistys nivoo Hämeen matkailun, Forssan seutu mukaan Elinvoimaa Hämeeseen ry:hyn

Lisää seudun matkailun kehittämisestä:  Palvelut samalle tarjottimelle: Järviylängön Helmet yhdistää matkailualan yrittäjiä kumppaneiksi Forssan seudulla

Etelä-Suomi vetää Keski-Euroopan matkailijoita – Forssan seutu päässyt osingoille

 

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat