Lounais-Häme Forssan seutu

"Oma somekanava ikäihmisille" – Forssan seutu uudistaa vanhuspalveluihin ohjausta

Henkilökunta on mukana kehitystyössä. Lähtötason ohjeet kootaan nettiin, ikäihmisille luodaan oma sosiaalisen median kanava.
Ikäihmisten asiakas- ja palveluohjausta on kehitetty työntekijöiden ideoiden mukaisesti. Esimerkiksi Tyykihovissa toiminut Wiisari-palvelupiste lähtee uudistuksen jälkeen liikkeelle. Wiisarissa työskentelee Henna Pokka. Kuva: Lassi Puhtimäki
Ikäihmisten asiakas- ja palveluohjausta on kehitetty työntekijöiden ideoiden mukaisesti. Esimerkiksi Tyykihovissa toiminut Wiisari-palvelupiste lähtee uudistuksen jälkeen liikkeelle. Wiisarissa työskentelee Henna Pokka. Kuva: Lassi Puhtimäki

Mitä palveluja on ikäihmisille tarjolla ja mistä niitä saa?

Näihin omaisten ja ikääntyvien kysymyksiin saa Forssan seudulla entistä vaivattomammin vastauksia ensi vuonna.

– Olemme laittamassa työnjakoa ikäihmisten asiakas- ja palveluohjauksessa uusiksi, ja tavoitteena on päästä käytännön työssä liikkeelle alkuvuodesta, kertoo palveluohjauksen päällikkö Marjatta Palojärvi.

Huoli-nappi uudistuu

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän (FSHKY) palveluohjauksen tehtävänä on antaa ohjausta ja neuvontaa olemassa olevista palveluista ja tukimahdollisuuksista.

Neuvoja annetaan nykyisin puhelimitse, kotikäynneillä, palveluohjaajan luona, erilaisissa tilaisuuksissa ja palvelupisteissä. Uudistuksessa neuvontatapoihin luodaan uusi taso, johon kootaan erilaisia oman avun kanavia ja välineitä.

Verkkosivuilla jo olevaa Huoli-nappia esimerkiksi uudistetaan niin, että siitä voi valita koskeeko huoli esimerkiksi lasta tai ikäihmistä.

– Saamme napin kautta paljon ilmoituksia, Palojärvi kertoo.

Uudistuksen jälkeen voi keskustella chatissa tai kartoittaa tilannetta vaikka nettisivuilta löytyvin testein. Verkkosivuille tuodaan jatkossa esimerkiksi muisti-, ravitsemus-, liikkumiskyky- ja masennustestit.

Siellä voi myös testata omatoimisesti onko oikeutettu esimerkiksi omaishoidon tukeen.

Peruskartoituksen voi tehdä itse

Tieto ja testit ovat saavutettavissa myös iltaisin ja viikonloppuisin.

– Omaa tai omaisen tilannetta voi kartoittaa jo ennen kuin ottaa yhteyttä asiakas- ja palveluohjaukseen. Aiomme tehdä internet-sivuista helppokäyttöisemmät ja selkokieliset.

Palojärven mukaan ihmisen kanssa asiointi ja kontakti ei palveluneuvonnasta katoa, vaan aikaa kanavoidaan toisin.

Alustavaan tiedonhakuun ei välttämättä tarvitse palveluneuvojan apua, jolloin hänellä riittää enemmän aikaa vaikkapa asiakaskäynteihin. Apua saa tarvittaessa.

– Tarkoitus on muokata myös uudet vanhuspalveluiden hakemukset, jotka jaotellaan palveluittain. Hakemus ohjautuu suoraan oikeaan paikkaan.

Lue lisää: Tsemppikavereita ja ennaltaehkäiseviä kotikäyntejä – Hyky kartoitti kyselyllä, miten ikääntyneiden palvelut pitäisi järjestää

Järjestöt mukaan someen ja arkeen

Myös sosiaaliseen mediaan luodaan oma kanava seutukunnan ikäihmisiä palvelemaan.

– Samaan some-kanavaan otetaan mukaan myös yhdistykset ja järjestöt. Aiomme hioa yhteistyötä järjestöjen entistä paremmaksi.

Palveluohjaajien aikaa on tarkoitus vapauttaa puhelimesta asiakastyöhön.

– Puhelimessa ja verkossa tapahtuva ohjaus ja neuvonta keskitetään yhteen pisteeseen. Palvelu ulkoistetaan kokeiluna, ja se mahdollistaa puhelinpalvelun aukioloajan laajentamisen.

Palveluohjaajat ovat suunnitelleet uudistukset yhteistyössä ja ryhmätyönä johdon kanssa. FL

Lue myös:  FSHKY: “Tämä on ihan napakymppi” – Forssan kylät kokosivat kumppanuuspöydässä ehdotuksia ikäihmisten palveluista

Uusimmat

Näkoislehti

1.6.2020

Fingerpori

comic