Lounais-Häme

Onko joku terveydenhuollon ammattilainen huippu huomioimaan potilaan? – Keskussairaala etsii palkittavia

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä halutaan tietää, mitä mieltä asiakkaat ovat saamastaan hoidosta. Kuva: Terho Aalto

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri etsii nyt kolmatta kertaa potilaan kohtaamisessa erityisen hyvin onnistuneita ammattilaisia ja hoitoyksiköitä. Kanta-Hämeen keskussairaalan ja Riihimäen sairaalan asiakkaat voivat äänestää asiakaspalvelussa onnistuneita 27. tammikuuta asti.

Sairaanhoitopiirissä on kehitetty Potilas ensin -toimintakulttuuria vuodesta 2012 lähtien. Vuoden potilas ensin -palkittavien on tarkoitus toimia esimerkkinä onnistumisista. Eniten esityksiä ja parhaita perusteluja saaneet palkitaan helmikuussa pidettävässä palkintogaalassa.

Hyvä kokemus jää asiakkaan mieleen

– Etsimme sykähdyttäviä palvelukokemuksia sekä potilaan kohtaamista ja huomioimista erityisellä tavalla. Tuomalla esiin näitä tilanteita ja henkilöitä haluamme tehdä näkyväksi myös niitä asioita, jotka usein jäävät myös asiakkaan mieleen hoitokokemuksesta. Laadukas hoito ja perustyö tulevat aina ensin, mutta ihmisen yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ei ole millään tavalla pois niistä, KHSHP:n johtajaylihoitaja Kirsi Leino toteaa.

Äänestää voi joko lähettämällä esityksensä sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@khshp.fi (otsikkoon maininta ”Potilas ensin”), Kanta-Hämeen keskussairaalan virallisilla Facebook-sivuilla (www.facebook.com/khshp/) tai paperilomakkeella keskussairaalan ja Riihimäen sairaalan vastaanotossa.

Palautetta kerätään jatkuvasti

Sairaanhoitopiiri kerää asiakkaiden palvelukokemuksista jatkuvasti tietoa myös uudistetun palautejärjestelmän avulla.

– Aiemmin on kerätty asiakaskyselyllä tietoja otoksina vuoden aikana. Nyt uudistetulla kyselylomakkeella kerätään tietoa jatkuvasti ja lisäksi palautetta on mahdollista antaa vapaamuotoisena. Palautetta voi luonnollisesti jättää myös verkon kautta, erityisasiantuntija Sanna Mäkynen kertoo

Uusittu palautelomake mahdollistaa tulosten vertailun eri sairaanhoitopiirien välillä. Lisäksi on uudistettu palautepisteet, jotka ovat selkeästi ja yhdenmukaisesti näkyvillä kaikissa yksiköissä. Palautteella on Mäkysen mukaan myös vahva henkilöstöä motivoiva vaikutus, kun palaute on jatkuvaa ja se tehdään näkyväksi. FL

Uusimmat