Lounais-Häme

Onnettomuustutkintakeskus Mäntyharjun säiliövaunuonnettomuudesta: Pelastustyö oli aluksi vaarallista pelastajille: “Tuurilla siitä selvittiin”

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa viranomaisia parantamaan paitsi rataliikenteen liikenteen ohjausta Suomessa ja vaarallisten onnettomuustilanteiden pelastustoimintaa. Mäntyharjun vaarallisten aineiden onnettomuuden havaitsi ohiajaneen junan kuljettaja.
Huhtikuussa Mäntyharjulla sattuneessa säiliövaunuonnettomuudessa pääsi noin 35000 kiloa vaarallista kemikaalia luontoon. Kuva: Onnettomuustutkintakeskus

Venäjältä Suomeen saapuvien vaarallisten aineiden kuljetusten ruuhkautuminen Suomessa pitäisi estää, suosittaa Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

Onnettomuustutkintakeskus Otkes on saanut valmiiksi tutkintansa Mäntyharjulla viime keväällä sattuneesta säiliövaunuonnettomuudesta.

Mäntyharjulla Kinnin liikennepaikalla sattui viime huhtikuussa onnettomuus, jossa 50 säiliövaunua lähti itsekseen liikkeelle. Lopulta kaksi vaunuista törmäsi vajaan 150 metrin rullaamisen jälkeen raidepuskimeen. Törmäys aiheutti sen, että noin 35 000 kiloa bensiinin lisäaineena käytettyä kemikaalia MTBE:tä pääsi leviämään ympäristöön.

– Aineessa on syttymisvaara, räjähdysvaara, ja se on hengittämiselle haitallista, Otkesin tutkinnanjohtaja Esko Värttiö kertoi torstaina tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Onnettomuus aiheutti alueelle ympäristövahingon, ja MTBE:tä pääsi leviämään läheisiin vesistöihin, kuten Sarkaveteen. Varsinaisen onnettomuuden huomasi ohiajaneen junan kuljettaja ja ilmoitti asiasta viranomaisille. Junaliikenne oli myös onnettomuuden takia poikki ratavälillä kuusi päivää.

Onnettomuuden yhtenä taustatekijänä on Otkesin mukaan ollut se, että vaarallisten aineiden kuljetusten eli VAK-kuljetusten tilapäiseen säilytykseen tarkoitetut VAK-ratapihat olivat Suomessa täynnä. Ruuhkan vuoksi vaunuja oli sijoitettu sellaisiin ratapihoihin, joita ei ensisijaisesti ollut tarkoitettu VAK-kuljetuksia varten.

Otkes suosittaakin, että viranomaiset estäisivät vastaavan VAK-kuljetusten ruuhkan jatkossa Suomessa.

– On ihan eri juttu säilyttää vaunuja VAK-ratapihoilla kuin jossain muualla, Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoi tiedotustilaisuudessa.

Säiliövaunuonnettomuus sattui Mäntyharjulla 7.4.2018.

Pelastustoiminnasta “selvittiin tuurilla”

Onnettomuustutkintakeskus antaa Mäntyharjun onnettomuuden vuoksi kaikkiaan kuusi uutta turvallisuussuositusta junaliikenteen ja pelastustoimen turvallisuuden parantamiseen. Lisäksi Otkes toisti yhden jo antamansa suosituksen.

Mäntyharjulla Vaunut olivat selvityksen mukaan lähteneet liikkeelle sen vuoksi, että vaunujen pysäytykseen käytettyjä jarrukenkiä ei ollut riittävästi sääolosuhteisiin ja vaunun massaan nähden. Otkesin mukaan kyse oli ohjeistuksen virheestä, ja näihin ohjeisiin Otkes suosittaa parannuksia.

Lisäksi pelastustoiminta oli alun perin järjestetty Otkesin mukaan ensimmäisen vuorokauden aikaan tavalla, joka oli pelastushenkilöstölle hengenvaarallinen.

Nurmen mukaan pelastushenkilöstöllä ei ollut päällään aluksi hengityssuojaimia, vaikka kyseessä oli hengitykselle vaarallisesta aineesta. Aine oli myös räjähdysaltista, ja pelastustilanteessa olisi voinut tapahtua Nurmen näkökulmasta suuri lisävahinko.

Tutkinnanjohtaja Värttiö tarkensi, että aineen hengittäminen ei aiheuttanut pelastajille vakavia terveyshaittoja, mutta olisi voinut aiheuttaa sitä.

Pelastushenkilöstön johdolla ei ollut Nurmen mukaan täyttä ymmärrystä aineen vaarallisuudesta. Lisäksi alueen viranomaisilla ei alun alkaen ollut tietoa säiliövaunujen säilyttämisestä Kinnillä, koska ohjeistus ilmoituksen teosta oli puutteellista.

– Tuurilla siitä selvittiin, Nurmi totesi.

Uusimmat