Lounais-Häme

Opekin voi innostua uudesta teknologiasta

Forssalaisetkin opettajat kokevat opetusteknologian käytön ennemminkin innostavana kuin kuormittavana tekijänä.

Näin sanoo Työsuojelurahaston rahoittama ja Tampereen yliopiston tekemä tuore tutkimus Opena digitalisoituvassa koulussa – teknostressiä vai didaktista kukoistusta?.

Tutkimukseen osallistui 200 opettajaa eri kouluasteilta Forssan lisäksi Lempäälästä, Lopelta ja Sastamalasta.

Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka opetusteknologian käyttö liittyy opettajien työhyvinvointiin, ja kuinka opettajat voivat yhdessä edistää koulujen digtalisoitumista ja työhyvinvointia.

Tutkimuksesta selvisi, että opettajien pitää voida osallistua teknologiavalintoihin ja heillä pitää olla mahdollisuus käyttää opetusteknologiaa, joka sopii heidän opetustyyliinsä.

Lisäksi selvisi, että opettajat kaipaavat sosiaalista ja teknistä tukea. Opettajia kannattaa kannustaa kehittämään osaamistaan ja uskomaan itseensä.

Tutkijoiden mukaan kehittämisprosessi lisäsi keskustelua aiheesta ja lähensi opettajia.

-Kehittäminen herätti opettajissa myös innostuksen tunnetta, tutkijat totesivat.

Aihepiirin aiemmassa tutkimuksessa keskityttiin enemmän teknologiaan liittyvään kuormitukseen kuin sen innostavuuteen. FL

Uusimmat