Lounais-Häme

Operaatio: uhri ulos katon kautta - turvallisuustapahtumassa demonstroitiin vakava kolari

Pelti rätisee ja taipuu, kun palomiehet tarttuvat leikkureilla auton takapilareihin. Pilareiden antaessa periksi katto alkaa nousta etupäästä, ja pian se saadaan irrotettua kokonaan pois.

Auton palasiksi laittaminen on ammattivälineilläkin yllättävän hidasta hommaa, kun auton sisällä istuu kaksi ihmistä, jotka eivät saa vahingoittua. Toinen autossa olijoista esittää näytöksessä kolariin joutunutta kuljettajaa ja toinen on palomies, joka tukee takapenkin kautta uhrin niskaa.

Uhrin niskan tukeminen on tärkeää, jos pää meinaa valahtaa alas. Jopa puolet liikenneonnettomuuksissa tapahtuneista kuolemista johtuu siitä, että uhrin ilmatiet ovat kiinni.

 

Juuri kun joku yleisöstä ihmettelee ääneen, voiko auton katon irrottamisessa kestää näin kauan, vs. paloesimies Reko Järvinen kuuluttaa tietoja uhrin kuvitellusta tilasta.

-Uhrin tilaa tarkkaillaan pelastustilanteessa jatkuvasti. Jos tila romahtaa, uhri otetaan ulos oven kautta, vaikka hänellä epäiltäisiinkin rankavammaa.

Mahdolliset rankavammapotilaat yritetään aina saada pois autosta suorassa, jottei selkärankaa tarvitse taivuttaa. Tehtävä ei ole helppo, mutta palomiehet lopulta onnistuvat siinä huolellisen työn jälkeen.

 

On käynnissä koko perheen turvallisuustapahtuma Forssan torilla. Tänä vuonna teemana on liikenneturvallisuus, ja päivän päänäytös on sen mukainen.

Kuvitellussa tilanteessa kaksi autoa on kolaroinut ja pelastuslaitos on saapunut paikalle auttamaan uhreja. Toinen autoilijoista pääsee tarkastukseen omin jaloin, mutta toiselle on käynyt kehnommin.

Vastaavanlainen kolari voisi syntyä vaikkapa sellaisessa tilanteessa, jossa toinen kuljettajista menettää autonsa hallinnan ja ajautuu vastaantulevien kaistalle.

Sekä ylikonstaapeli Jouni Raudus että turvallisuuskoulutuspäällikkö Saku Rouvali ovat sitä mieltä, että tähän vuodenaikaan yksi liikenteen suurimmista riskeistä on väärä tilannenopeus. Väärä tilannenopeus johtaa helposti auton hallinnan menettämiseen.

Huonolla kelillä ei ole tarpeen ajaa nopeusrajoitusten mukaan, vaan hitaampi vauhti on usein järkevämpi ratkaisu.

-Autoilijan tulee ajaa taitonsa mukaan ja sen mukaan, miltä keli näyttää. On muistettava, että liukkaalla säällä pysähdysmatka pitenee, Raudus sanoo.

 

Samaan aikaan, kun Forssassa on käynnissä näyttävät harjoitukset, Matkun VPK:ssa vietetään Päivä Paloasemalla -tapahtumaa pienimuotoisemmin.

Sisarukset Viljami, Lauri ja Katriina Laihonen arvuuttelevat VPK:n taulusta, millaisia paloturvallisuusriskejä kotona voi syntyä. He huomaavat, että esimerkkitalossa on ainakin talouspaperirulla liian lähellä kuumaa liettä ja sukat liian lähellä kiuasta.

Pihalla Emma Korvenoja sammuttaa tulta palokunnan päällikön Jussi Sirkesalon kanssa. Muut VPK:laiset keräävät pihalta lapsia paloauton kyytiin kierrokselle.

-Lasten mielestä on kivaa matkustaa ison auton kyydissä. Välillä voidaan vähän ulvauttaakin, vapaapalokuntalaiset kertovat. FL

Uusimmat