Lounais-Häme Forssan seutu

Opettajien jaksaminen koetuksella – Forssalaisopettaja: "Oppilaiden viesteihin ei raaski olla vastaamatta iltaisin"

Etäopetus kuormittaa opettajia. Viestejä saattaa kilahdella puhelimeen iltamyöhällä, ja apua tarvitseva oppilas on vaikea jättää huomiotta.
Vaikka koulupäivä olisi kellon mukaan jo ohi, voi opettajan olla vaikea unohtaa työtään, kun oppilailta ja huoltajilta satelee kysymyksiä. Kuva: Tapio Tuomela
Vaikka koulupäivä olisi kellon mukaan jo ohi, voi opettajan olla vaikea unohtaa työtään, kun oppilailta ja huoltajilta satelee kysymyksiä. Kuva: Tapio Tuomela

– (Olo on) hyvä ja väsynyt. Teemme työtä kellon ympäri, silti jää palautettuja ”pinoon”. Luotan, että parhaiden käytänteiden löytyessä aikaa kuluu vähemmän ja olo helpottuu.

– Aikaa vie uuden tekniikan opiskelu. (Olen) väsynyt. Äärimmäisen väsynyt.

– Missä ovat luovuuteni ja innostava opetus? Parhaat sisällöt on tehty koulun koneelle, menenkö kuitenkin sinne… En osaa nousta koneen äärestä, kasvan jo jäkälää.

Muun muassa näin Forssan seudun opettajat kirjoittivat tuntemuksistaan Forssan Lehden etäopiskelukyselyssä huhtikuussa.

Lue myös: Etäopetuksen tasalaatuisuus puhututtaa Forssassa – Jarmo Pynnönen: ”Tehtävien antaminen ei täytä kriteereitä” (FL 17.4.2020)

”Miksi en auttaisi”

Moni kyselyyn vastanneista opettajista kertoi olevansa kuormittunut etäopetuksen vuoksi. Kuormitusta tuovat niin uuden opettelu, tietokoneella istuminen kuin venyvät työpäivätkin.

Oppilaat tekevät kotona töitä erilaisessa rytmissä kuin lähiopetuksessa, jolloin moni opettaja saa kysymyksiä myöhäiseen iltaan asti. Syyt iltapainotteiseen opiskeluun voivat löytyä käytännön asioista, kun vanhempi ehtii auttamaan tai jakamaan netin puhelimestaan vasta oman työpäivänsä jälkeen.

Opettajilla ei ole velvollisuutta vastata kysymyksiin virka-ajan ulkopuolella, mutta apua pyytävä oppilas voi olla vaikea unohtaa, vaikkei sillä hetkellä lukujärjestykseen olisikaan merkitty tuntia.

– Oppilaiden viesteihin ei raaski olla vastaamatta iltaisin, koska he silloin tekevät hommia. Miksi en silloin auttaisi kun he apua tarvitsevat? eräs forssalainen opettaja pohti kyselyssä.

Työtä on vaikea rajata

Opettajien raskaan tilanteen tiedostavat myös rehtorit ja koulunjohtajat, joilta Forssan Lehti kysyi asiasta sähköpostitse. Tammelan koulukeskuksen rehtori Pirjoriitta Olkkonen totesi, että opettajien työmäärä on moninkertaistunut työnkuvan nopean muutoksen myötä. Jokioisten Kuuman koulun koulunjohtaja Toivo Vainio myönsi, että kouluasiat pyrkivät mieleen usein myöhään illallakin.

– Haasteena on, että työtä on vaikea rajata: oppilaiden viestejä pukkaa iltakaudet ja opettajat etsivät sopivia ideoita, videoita, tehtäviä, vinkkejä, joita netti on pullollaan. Jos eksyy keskustelupalstoille, saa usein pahan mielen negatiivisista kommenteista. Tosin niistä voi ottaa myös opikseen, kolmatta luokkaa opettava Tammelan Myllykylän koulun koulunjohtaja Ilona Hackzell pohti.

Vieremän koulun koulunjohtaja Hannu Haapaniemi totesi, että opettajan tulisi pyrkiä löytämään oma tapansa toimia. Samoin Keskuskoulun rehtori Jari Marjamäki kertoi, että opettajia on kannustettu mitoittamaan työmääräänsä, sillä etäopetus poikkeaa lähiopetuksesta.

– Opettajan työn kuormittavuuden kannalta olennaista on olla itselleen armollinen. Hyvä nyrkkisääntö on olla oppituntien aikana läsnä eli etäyhteyden päässä. Suunnittelu- ja jälkityö tehdään sitten muuna aikana, kuten normaalistikin on toimittu. 24/7-opetukseen ei kenenkään tule ryhtyä, Haapaniemi kertoi.

Kuhalan koulun rehtori Atte Kolis kertoi, että opettajien rasitusta on käsitelty etäkokouksissa.

– Henkilökuntaa on muistutettu, että työ tehtäisiin virka-ajan puitteissa. Työpäivät eivät saa venyä liian pitkiksi, ei opettajilta eikä oppilailta. Tiimityöskentely ja yhdessä suunnitteleminen osaltaan keventää opettajien työkuormaa.

Aiemmin aiheesta: Forssan Lehti kysyi huoltajilta, opettajilta ja oppilailta etäopiskelusta – Järjestelyjen onnistuminen jakaa mielipiteitä (FL 11.4.2020)

Kollegoista apua

Rehtorit ja koulunjohtajat kertoivat, että yksi tärkeimmistä avuista jaksamisessa on vertaistuki: Kaikki ovat samassa veneessään.

Useimmissa kouluissa opettajahenkilökunta pitää netissä erilaisia virallisia ja epävirallisia palavereja, joissa tilanteesta pääsee puhumaan.

– Opettajilla on käytössään sähköinen opehuone, jossa voi keskustella päivittäin ja saada tukea kollegalta. Tammelan kunnan liikuntatoimi on antanut myös ohjeet monipuoliseen liikkumiseen ja palautumiseen poikkeustilan aikana, Olkkonen antoi esimerkin.

Talsoilan koulun rehtori Auli Ottelin kehotti myös rytmittämään työtä ja vapaa-aikaa itselle sopivaksi ja käyttämään. Myös työterveyshuollon palvelut ovat käytettävissä FL

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic