Lounais-Häme

Opetushallituksen pääjohtaja pitää tärkeänä koulupäivän rutiinien säilyttämistä etänäkin

"Etäopetuksen käytännöt loikkaavat kuukaudessa enemmän kuin kymmenessä vuodessa tätä ennen."
Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen kertoo, että poikkeustilan vaikutusta oppilaiden arviointiin pohditaan tarvittaessa myöhemmin keväällä. Arkistokuva Juhani Salo

Sekä koululaiset, heidän vanhempansa että koulujen ja oppilaitosten henkilökunta ovat uuden edessä, kun oppilaitokset lakkauttavat lähiopetuksen lähes kokonaan keskiviikosta alkaen.

Opetushallituksen pääjohtaja, hämeenlinnalainen Olli-Pekka Heinonen myöntää, että hyvin nopealla aikataululla toteutettavat järjestelyt huolettavat myös häntä. Toisaalta hän näkee tilanteessa myös mahdollisuuksia uusien käytäntöjen ja työtapojen omaksumiseen.

– Etäopiskelun käytännöissä ja toimintatavoissa saatetaan ottaa kuukaudessa isompi loikka kuin aiempien kymmenen vuoden aikana on tehty, hän sanoo.

Vanhempien tuki tärkeää kaikenikäisille

Vanhempien vastuu korostuu varsinkin pienten koululaisten kohdalla, sillä he vasta opettelevat itsenäistä työskentelyä.

– Vanhempien tuki on olennaista kaikenikäisille koululaisille. Isompien lasten kohdalla vanhemmilla on vastuu myös siitä, että lapset ja nuoret pysyisivät suositusten mukaisesti kotonaan, kun kaikkien lähikontakteja pyritään vähentämään, Heinonen huomauttaa.

Heinosen mukaan nyt olisi tärkeää huolehtia siitä, että koulupäivän rutiinit jatkuisivat etäopetuksessakin.

– Ensinnäkin on tärkeää, että yhteys tuttuun ja turvalliseen opettajaan säilyisi. Samoin koulupäivän rytmistä eli aamuheräämisistä ja ruokaluista olisi hyvä pitää kiinni kotonakin.

OPS takaa nytkin yhdenvertaisuuden

Heinonen sanoo, että opetussuunnitelman tavoitteet pysyvät ennallaan, vaikka lähiopetuksesta luovutaankin. Tämä on tärkeää oppilaiden yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kannalta koko maassa.

– Osasta tavoitteista joudutaan tietysti tinkimään. Opetussuunnitelmassa korostetaan esimerkiksi yhteistyötä ja ryhmässä toimimista, mutta ne jäävät nyt väkisinkin vähemmälle.

Valmiudet digitaalisen oppimateriaalin hyödyntämiseen ovat erilaiset eri puolilla maata. Heinonen uskoo kuitenkin, että koulut löytävät parhaat keinot opetuksen hoitamiseen. Opettajat ovat jo nyt jakaneet hyväksi havaittuja keinoja muiden tietoon.

– Tämä kevät on yhdenlainen oppimisprosessi itsessään, uusia käytäntöjä muotoutuu varmasti ajan kanssa.

Arviointia mietitään tarvittaessa myöhemmin

Oppilaiden arviointiin ei ainakaan tässä vaiheessa ole suunniteltu muutoksia, sillä koulujen lukuvuodesta on kuitenkin jo takana iso osa.

– Nythän on päätetty vajaan kuukauden mittaisesta erikoisjärjestelystä. Jos poikkeustila jatkuu pitemmälle kevääseen tai koko loppulukukauden, sen vaikutusta arviointiin pohditaan myöhemmin.

Heinonen ei ota vielä kantaa myöskään mahdolliseen kevätlukukauden jatkamiseen kesäkuulle. Lainsäädäntö antaa tähän mahdollisuuden, mutta sen tarvetta tarkastellaan myöhemmin.

– Olennainen asia on nyt se, että opiskelu ei lopu, vaikka koulujen ovet sulkeutuvat. FL

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic