Orkla-kauppa "ei näy mitenkään" kuluttajille eikä yrittäjille, lupaa Kotipizza-konsernin johto

Helsinki
22.11.2018, 14:12

Talous

Kotipizza Groupin mahdollinen siirtyminen norjalaisen Orklan omistukseen ei näkyisi mitenkään Kotipizzoissa, Chalupoissa tai muissa konsernin ravintoloissa, niiden konsepteissa tai asiakaskokemuksessa. Näin vannovat Kotipizza Groupin hallituksen puheenjohtaja Kalle Ruuskanen ja toimitusjohtaja Tommi Tervanen.
Orklan halukkuus ostaa kaikki konsernin osakkeet julkistettiin tänään aamulla. Käteisostotarjouksessa yhtiö tarjoaa omistajille jokaisesta osakkeesta 23 euroa, jolloin osakkeiden arvo on yhteensä 146 miljoonaa euroa.
Kotipizza Group toimii pääosin franchising-periaatteella, eli lähes kaikki Kotipizza- ja Chalupa-ravintolat ovat yrittäjien omistuksessa. No Pizza ja Social Burgerjoint eivät vielä ole yrittäjävetoisia. Yhteensä konsernilla on franchising-yrittäjiä reilut 310, ja ravintoloita on yhteensä lähes 300.
Tervanen kertoo olleensa yhteydessä yrittäjäosuuskunnan hallitukseen samaan aikaan, kun tiedote julkaistiin. Ensi viikolla johtoryhmä lähtee kiertämään maakuntia tavatakseen yrittäjiä ja vastatakseen heidän kysymyksiinsä. Toteutuessaan kauppa antaisi Tervasen mukaan turvaa kasvulle, mutta muita vaikutuksia yrittäjiin ei olisi.

Verkkokauppa kasvaa eniten

Toimitusjohtajan mukaan ravintolabrändit säilyvät ennallaan myös kuluttajien näkökulmasta. Kaikki tähän asti suunniteltu jatkuu ennallaan, eli kansainvälistymistä tehdään No Pizza -ketjulla ja esimerkiksi erilaisiin verkkotilauskanaviin laitetaan jatkuvasti paukkuja.
Tervanen huomauttaa, että ravintolaverkosto ei Suomessa välttämättä ole kasvamassa – ainakaan kivijalkoina. Kaikista voimakkaimmin kasvaa verkkokauppa, eli ruoan tilaaminen verkon eri kanavien kautta.
Konsernin ravintoloista erityisesti Kotipizza-ketjun brändi on Suomessa erittäin tunnettu. Sen kummemmin yhtiön nykyinen johto kuin Orklankaan edustajat eivät tiedotustilaisuudessa olleet huolissaan siitä, mitä brändimielikuvalle tapahtuu, jos ja kun omistajuus siirtyy norjalaiselle pörssiyhtiölle.
– Meille oli paljon olennaisempaa yritysten kulttuurinen yhteensopivuus kuin se, onko ostaja suomalainen vai norjalainen, hallituksen puheenjohtaja Ruuskanen toteaa.
Sitä, tuliko tarjouksia muualta tai esimerkiksi kotimaisilta toimijoilta, pörssiyhtiö ei kommentoi.

Orkla etsii kasvua

Jotta kauppa toteutuisi, Orklan on saatava haltuunsa ainakin 90 prosenttia osakkeista ja viranomaisten hyväksyntä. Konsernin hallitus on yksimielisesti päättänyt suositella ostotarjouksen hyväksymistä, ja niin Tervanen, talousjohtaja Timo Pirskanen kuin eräät suuret osakkeenomistajat ovat jo tietyin ehdoin sitoutuneet hyväksymään ostotarjouksen. Sitoutuneiden omistajien osuus osakkeista on hieman alle 33 prosenttia.
Työntekijöitä Kotipizza Groupilla on yhteensä vajaat sata. Tervanen sanoo, että työsopimukset jatkuisivat normaalisti omistajanvaihdoksen jälkeenkin.
– Myöhemmin voidaan katsoa, millaisia synergioita syntyy. Se on ihan normaalia.
Tervanen ja omistajanvaihdoksen jälkeen konsernin hallituksen puheenjohtajaksi kaavailtu Rabbe Wikström Orklasta korostavat, että yrityskaupassa on kyse Orklan strategian mukaisesta tavoitteesta raivata jalansijaa uusilla aluevaltauksilla.
Tähän asti yhtiö on keskittynyt erityisesti päivittäistavaroihin, mutta nopeasti kasvava ulkona syömisen trendi kiinnostaa norjalaisia. Kaupan toteutuessa Kotipizzasta tulee Orklan suurin brändi Suomessa.

STT

Kuvat: