Lounais-Häme

Osuuspankki: Korona kasvatti ostosten loppusummaa ja käteisen käyttö väheni selvästi

Kuva: Esko Tuovinen
Kuva: Esko Tuovinen

Koronalla on ollut selviä vaikutuksia suomalaisten ostoskäyttäytymiseen, ilmenee Op Ryhmän kokoamasta maksukorttien tapahtumatiedoista.

Osuuspankki linjaa 2,5 miljoonan pankkikortin tapahtumatietojen perusteella, että suomalaisten keskiostosten summa on kasvanut koronaepidemian aikana noin neljänneksellä.

Pankki perustelee keskiostoksen summan kasvua sillä, että ihmiset käyvät kaupassa harvemmin välttääkseen kontakteja. Ostokset suunnitellaan nyt huolellisesti ja tehdään pidemmäksi ajanjaksoksi kerrallaan.

Verkkokauppaostosten määrä kasvanut 30 prosenttia

OP Ryhmän tiedoista ilmenee, että korona on kiihdyttänyt myös kortilla maksamista.

Käteisnostot ovat lähes puolittuneet epidemian aikana ja samalla maksukorttien käyttö kotimaassa on kasvanut suhteessa käteiseen.

Moni suosii lähimaksua, jolla maksetaan tällä hetkellä noin 60 prosenttia kaikista korttiostoksista.

Sosiaalisten kontaktien välttäminen heijastuu myös verkkokauppaan. Muut kuin matkustamiseen liittyvät korttiostot ovat kasvaneet koronaepidemian aikana 30 prosenttia alkuvuoteen verrattuna.

Matkojen sijaan verkkokaupoista tilataan aiempaa enemmän ruokaa ja päivittäistavaroita sekä viihdettä, elektroniikkaa, vaatteita, urheilutarvikkeita, sisustustavaroita ja muuta erikoistavaraa.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti