Otkes: Suomesta tuskin lähetetään edustajia tutkimaan Zimbabwen lentoturman syytä

Helsinki
24.11.2018, 17:19

Ulkomaat

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) ei ole saanut tutkintatietoa Zimbabwen viranomaisilta eilen sattuneesta pienkoneturmasta, kertoo Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle.
– Jotenkin vaikuttaa siltä, ettei ainakaan tänä viikonloppuna sitä saadakaan, hän lisää.
Tietopyyntö Zimbabwen siviili-ilmailuviranomaisille on Nurmen mukaan lähetetty, mutta yhteyttä heihin ei ole vielä saatu.
– Ennen tätä onnettomuutta meillä ei ole ollut valmiita kontakteja heidän suuntaansa.
Nurmen mukaan nyt näyttää siltä, että turman tutkinnan takia Otkesista tuskin lähtee väkeä paikan päälle Zimbabween. Sen sijaan jos kone on valmistettu esimerkiksi Yhdysvalloissa, tietoja Suomeen saadaan ainakin sitä kautta.
Nurmi kertoo, että on hyvin tavanomaista, että eri maiden viranomaiset auttavat toisiaan lentoturmien tutkinnassa.
– Sanoisin, että vuodessa on näitä toistakymmentä puolin ja toisin.
Hänen mukaansa rekisteri- ja operaattorivaltiolla sekä lentokoneen suunnitteluvaltiolla ja valmistusvaltiolla on oikeus nimetä edustaja tutkintaan.
– Sitten on vielä osallisvaltio, mikä tulee siitä, jos on maan kansalaisia uhreina. Tällä vaihtoehdolla on vähän rajoitetummat oikeudet päästä tietoihin. Se (oikeus) koskee erityisesti uhreihin liittyviä tietoja.

“Tyypillistä jälkeä, kun pienkone on pudonnut”

Nurmi kertoo katsoneensa turmapaikkakuvia, joita mediassa on ollut esillä. Hänen mukaansa kuvissa ei ole mitään erikoista.
– Aika tyypillistä jälkeä, kun pienlentokone on pudonnut. Tuolta se näyttää.
Kuvien pohjalta ei Nurmen mukaan voida sanoa varmasti, minkä mallinen pudonnut kone oli. Koneen mallista on ollut liikkeellä ristiriitaisia tietoja. Ensimmäisten mediatietojen mukaan kone oli Cessna 182 -mallinen, mutta myöhemmin kerrottiin, että kone olisikin Cessna 206, joka on kooltaan suurempi.
– Se (malli) on yksi asia, mikä myös meitä kiinnostaa.
Nurmi toteaa yleisesti, että Cessna-koneet ovat yleisiä ja luotettavia koneita. Ratkaisevaa ilmailussa on hänen mukaansa se, miten koneita ylläpidetään ja huolletaan.
– Hyvistäkin koneista saa huonoja laiminlyömällä huollon ja toisinpäin.

STT

Kuvat:

Uusimmat