Lounais-Häme

Otkes tutkii tshekkiläiskoneen tapahtumia vakavana vaaratilanteena

Helsinki
08.08.2018, 18:51

Kotimaa

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) käynnistää tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta, joka koskee tshekkiläiskoneen evakuointia viime viikolla.
Johtaja Veli-Pekka Nurmi Otkesista sanoo STT:lle, että koneen evakuointi sujui epäjärjestelmällisesti, etenkin matkatavaroiden suhteen. Kaikki matkustajat eivät jättäneet käsimatkatavaroita paikoilleen.
– Lentokenttäalueella kävi taas ilmi, että vartiointiliikkeellä, pelastajilla tai poliisilla ei ollut lupia liikkua kiitotiellä, mikä toi viivettä. Jos koneessa olisi ollut oikea tulipalo, tilanne olisi ollut erittäin hankala. Ei mennyt ollenkaan niin kuin Strömsössä, hän sanoi.
Czech Airlinesin lentokone tyhjennettiin koneen liukumäkien kautta matkustajien ilmoitettua savuhavainnoista matkustamossa. Koneessa oli 140 ihmistä.
Otkes tiedotti aiemmin tällä viikolla, että savuttaneen koneen vika löytyi ilmastointilaitteesta.
Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.
Nurmi arvioi, että tutkinnan valmistumiseen menee kuukausia. Otkes valmistaa sen pohjalta suositukset turvallisuuden parantamiseksi.

Lentoaseman apulaisjohtaja: Omalla pelastuspalvelulla hyvä toimintavalmius

Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola ei kommentoi tutkittavaa tapausta, mutta selittää lupakäytäntöjä yleisesti. Hänen mukaansa viranomaisilla on kyllä yleisesti lupa liikkua lentokentän alueella, mutta kiito- ja rullausteillä liikkuvalta edellytetään erityistä ajolupaa ja asianmukaisesti tarkastettua ajoneuvoa.
Jos näitä ei löydy, tarvitaan alueelle saattaja. Ottamatta tshekkiläiskoneen tapaukseen kantaa Noronen-Juhola toteaa, että lentokentän vartijat ovat lähtökohtaisesti aina saattovalmiudessa.
Hän korostaa myös, että lentoaseman omalla pelastuspalvelulla on hyvät valmiudet vastata hätätilanteisiin, ja myös tässä tapauksessa se saapui paikalle heti. Hänen mukaansa palvelulla on niin savusukelluskelpoisuus kuin muutkin tarvittavat toimintavalmiudet.
– Prosessi on se, että lentoliikenteen vakavissa poikkeustilanteissa ensivaste tulee aina meidän pelastukselta, ja kunnallinen tulee paikalle ja täydentää sen.
Nyt lentoasema jää odottamaan Otkesin tutkinnan tuloksia.
– Jos tulee suosituksia, niin tottakai otetaan koppia ja katsotaan. Aina ollaan valmiit parantamaan ja kehittämään, jos aihetta on.

STT

Kuvat:

Lisää kommentti

Jätä tästä kommenttisi

Uusimmat