Lounais-Häme

Päivystysapu otetaan käyttöön Kanta-Hämeessä syksyllä – Kehittämispäällikkö: "Asiaa on ollut haastavaa valmistella"

Päivystysapu-palvelu on tarkoitettu kiireellisiin tilanteisiin, mutta ei hätätapauksiin.
Päivystysapu (116117) on sosiaali- ja terveydenhuollon päivystystoimintojen neuvonta- ja ohjauspalvelu kiireellisiin, mutta ei hätätilanteisiin. Ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin puheluihin vastataan Hämeenlinnan tai Forssan päivystysklinikoilla. Arkistokuva. Kuva: Terho Aalto = TA
Päivystysapu (116117) on sosiaali- ja terveydenhuollon päivystystoimintojen neuvonta- ja ohjauspalvelu kiireellisiin, mutta ei hätätilanteisiin. Ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin puheluihin vastataan Hämeenlinnan tai Forssan päivystysklinikoilla. Arkistokuva. Kuva: Terho Aalto = TA

Milloin kansallinen ja EU-alueella toimiva Päivystysapu-palvelu (116117) otetaan käyttöön Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueella, kehittämispäällikkö Hanna Narsakka?

– Meillä on suunnitelma, että se on käytössä 1.10.2020.

Mikä Päivystysavun idea on? Miten se toimii?

– Se on sosiaali- ja terveydenhuollon päivystystoimintojen neuvonta- ja ohjauspalvelu kiireellisiin, mutta ei hätätilanteisiin. Sama numero on tulossa käyttöön valtakunnallisesti. Se toimii esimerkiksi tilanteissa, joissa mietityttää tarvitseeko lähteä päivystykseen.

– Päiväaikaan asiakas valitsee, mille terveysasemalle kuuluu ja hänelle vastataan Kanta-Hämeen alueen terveyskeskuksissa. Ilta- ja yöaikaan sekä viikonloppuisin puheluihin vastataan Hämeenlinnan tai Forssan päivystysklinikoilla.

– Tarkoituksena on vähentää soittajan pallottelua. Kaikki asiat kirjataan potilaskertomukseen, jolloin ne ovat myös muiden alueiden toimijoiden nähtävissä.

Mikä aiheutti viivästyksen palvelun käyttöönottoon?

– Meillä vaihtui projektipäällikkö. Halusimme myös, että digitaalinen Omaolo -palvelu, johon asiakas voi kirjata oirearvionsa, saataisiin käyttöön samaan aikaan.

– Toisaalta meillä ei ole ollut tähän ylimääräistä resursointia. Viime vuoden talousarviota tehdessä palvelua esitettiin kunnille. Palveluun ei haluttu resursoida enempää, joten asiaa on ollut haastavaa valmistella.

– Palvelu tullaan toteuttamaan nykyisillä resursseilla. Projektipäällikön lisäksi ei olla palkkaamassa muita, mutta keskustelut ovat edelleen käynnissä.

Paljonko palvelu maksaa?

– Riippuu siitä resursoidaanko tähän lisää. Projektihallinnollisia kustannuksia tulee ja muutaman tonnin kustannuksia lisälomakkeista.

– Asiakkaille puhelut ovat maksuttomia, joten lasku niistä tulee Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirille. Puhelun hinta on vähän yli 10 senttiä puhelu.

Millaisia haasteita palvelun käyttöönotossa voi seurata?

– Aluksi ensiavussa puhelumäärät lisääntyvät viikonloppuisin ja iltaisin. Onnistuminen vaatii joustavaa yhteistyötä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon sekä sosiaalitoimen välillä. FL

 

 

 

Uusimmat

Näkoislehti

22.9.2020

Fingerpori

comic