Lounais-Häme

Pakalenille värikäs MM-kulta

 

Forssalaislähtöisen kilpaveneilijä Sara Pakalenin neljä vuotta GT30-luokassa ovat sujuneet huimasti. Viimeinen vuosi niin huimasti, että kukaan ei ole koskaan aiemmin yltänyt luokassa vastaaviin saavutuksiin.

Pakalen ajoi kauden aikana Euroopan mestaruuden, Suomen mestaruuden, Pohjoismaiden mestaruuden ja koko neljän vuoden kruunuksi viikonloppuna Lohjalla Maailmanmestaruuden. Plakkarissa oli jo ennestään muun muassa kahden SM-kullan lisäksi MM- ja EM-kullat. Tästä huolimatta Pakalen on tehnyt tiimeineen ensi vuodesta jo päätöksen.

-Nyt vedetään happea. Ensi vuonna ei ajeta kilpaa, Pakalen sanoo.

Nykyisin Vantaalla asuva Pakalen ajoi GT30-luokassa 38 osalähtöä tappioitta. Lohjalla viikonloppuna voittoputki katkesi monenlaisen epäonnen johdosta. Lauantain osalähtöjen jälkeen näytti pahalta, kun Pakalen jäi kummassakin jäännössijoille ja oli kaukana kärjestä.

-Tuli kolaria ja laitteita meni rikki. Vene saatiin yön aikana paikattua, mutta sunnuntaina ajetussa kolmannessa veneeseen tuli jälleen reikä ja ajoin viimeisen osalähdön teipatulla veneellä.

Neljästä osalähdöstä kolmen parhaan tulos huomioidaan loppupisteissä. Pakalen voitti kolmannen erän, mutta MM-titteli oli jo käytännössä karannut. Pronssiin kevään ylioppilaalla oli vielä mahdollisuudet.

Pakalen voitti päätöserän, mutta kilpailun jälkeen tehtyjen venetarkastusten myötä kahden virolais- ja yhden venäläiskilpailijan veneet todettiin laittomiksi ja heidät hylättiin. Näin Pakalen uusi MM-tittelinsä.

Pakalen näkee kehittyneensä kuljettajana neljän vuoden aikana. Samoin on kehittynyt kalusto, jota kehitetään kuuden hengen ydintiimin ja lukuisten avustajien voimin talven aikana samalla, kun kuljettaja keskittyy chearleadingiin. Pakalenin mukaan 3-4 viikkotreeniä chearleadingissa hyödyttää häntä kesän venekilpailuissa.

-Kyllähän siinä hauis ja kunto kasvaa, kun nostelet ihmisiä. Ohessa tulee myös juoksutreenejä.

Gt30-luokka on nyt nähty. Vaihtoehtoina ovat kotimaassa F4-luokka tai ulkomailla F2-luokka. Siihen Pakalen näkee olevansa vielä nuori kuljettaja. Lisäksi luokassa kilpaileminen on kallista. Ensimmäisen vuoden kustannukset venehankintoineen ovat äkkiä sadan tuhannen euron luokkaa.

-Tyttö saa päättää, mutta sinne lähtemiseen vaadittaisiin myös rahaa, muistuttaa tiimipäällikkö-isä Toni Pakalen.

-Pitää pohtia, keskittyykö opiskeluun vai kilvanajoon. Niiden yhdistäminen on vaikeaa, jos ajaa ulkomailla, Sara Pakalen pohtii tulevaisuuttaan. FL

 

 

 

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic