Lounais-Häme

Paluu legendoihin

Forssalainen Marko Mäkilä tekee paluun kilparadalle, kun Suomen suosituimman rata-autoiluluokan Legendsin maailmanmestaruudesta ajetaan parin viikon kuluttua Jurvassa Botniaringin radalla.

Mäkilä saavutti vuonna 2003 formula 3-sarjassa SM-pronssin.

Parin välivuoden jälkeen hän innostui suosituimmaksi rataluokaksi nousseesta Legendsistä, jossa hän ajoi neljä SM-sarjakautta. Parhaana kautenaan Mäkilä sijoittui yhteispisteissä seitsemänneksi. Saavutus on kova, sillä Legendsissä kilpaili tuolloin 50-60 kuskia. Nyt Legendsien suosio on muun rata-autoilun tavoin hiipunut, mutta tänä viikonloppuna Ahvenistolla päättyvä SM-sarja kerää edelleen ylivoimaisesti suurimman kilpailijajoukon, noin 40 kuskia.

 

Historialliseksi tämän kauden tekee se, että Legends-luokan MM-kisat ajetaan ensi kertaa luokan emämaan USA:n ulkopuolella Etelä-Pohjanmaalla Suomen pisimmällä ja nopeavauhtisimmalla moottoriradalla Botniaringillä 15.-17. syyskuuta.

Järjestäjät mainostavat MM-kisaa jopa 250 auton kilvaksi, mutta Mäkilä ei usko ihan noin suureen joukkoon. Suomessa on tällä hetkellä noin 80 Legends-autoa, mutta kuskeja on kyllä tulossa ympäri Eurooppaa ja Amerikasta asti.

– 150 autoa voi olla mahdollinen luku, Mäkilä arvioi.

Kyseessä on kuitenkin niin iso kisa, että Botniaringille ei mahdu tuona viikonloppuna muita luokkia. Pelkästään kilpailijoita ja huoltojoukkoja kertynee toista tuhatta.

 

Mäkilä ei ole ajanut Legendsillä muutamaan vuoteen kuin jääradalla talvimestaruuskisoissa, joissa hän on sijoittunut ajokillaan kahtena viime vuotena kolmanneksi.

– Autoni on jo sen verran vanha, että se vaatisi isoa ja kallista remonttia, jotta sillä voisi lähteä SM-sarjaan.

MM-kisat Suomessa ovat kuitenkin niin ainutkertainen tapahtuma, että Mäkilä innostui vuokraamaan auton varta vasten tähän kisaan.

– En olisi muuten lähtenyt koko hommaan, mutta MM-kilpailu kotimaassa kyllä kiinnostaa. Vuokraamani auto on ollut SM-sarjassa ihan kärkiautoja, joten menestys ei pitäisi olla ainakaan autosta kiinni. Testasin sitä pari päivää Botniaringillä ja on se ihan erilainen omaani verrattuna, kehuu Mäkilä, joka on pistänyt itseäänkin kisakuntoon pudottamalla punttisalilla kertyneestä painostaan kymmenkunta kiloa.

– Ei voi sitten jäädä sitäkään jossittelemaan, että kuski painoi liikaa.

 

Legends-luokan MM-kisa saatiin Suomeen osittain sen ansiosta, että suomalaiskuskit ovat pärjänneet hyvin kansainvälisillä radoilla ja luokan MM-kisoissa. Suurin mestarisuosikki tulee kuitenkin Ruotsista: Emil Persson on voittanut Legendsin kovatasoisimman pro-luokan kaksi edellistä maailmanmestaruutta ja tulee Suomeen tavoittelemaan triplaa.

– Mestaruus taitaa mennä taas Perssonille, mutta suomalaiset tappelevat muista kärkipään sijoista. Oma tavoitteeni on päästä ensin lauantain aika-ajoista jatkoon. Sunnuntain kisaan pääsee autoja varmaan sen verran kuin radalle mahtuu, ehkä 40. Olen tyytyväinen jos pääsen finaalissa sijojen 8-12 vaiheille, tuumii Mäkilä ja kiittelee ainutkertaisen kilpailun toteutumisesta tukijoitaan sekä vakiomekaanikkojaan Jouni Siikiä, Matti Räisästä ja Markku Mäkilää. FL

 

Legends-auto
Auton ulkonäkö perustuu amerikkalaisiin 1930- ja 40-lukujen perinteisiin coupé ja sedan -korimalleihinMoottorina Yamaha XJR 1300cm³Teho n. 135 hvHuippunopeus n. 200 km/tKiihtyvyys 0-100 km/t n. neljä sekuntiaAutot valmistetaan USA:ssa North Carolinassa U.S. Legend Cars -tehtaallaLegends Trophy SM-sarja on Suomen runsaslukuisin rataluokka

Uusimmat