Lounais-Häme

Palvelut samalle tarjottimelle: Järviylängön Helmet yhdistää matkailualan yrittäjiä kumppaneiksi Forssan seudulla

Järviylängön Helmet -yritysryhmässä on mukana seitsemän yritystä eri puolilta Forssan seutua.
Järviylängön Helmet -hankkeessa luodaan siltaa mukana olevien yritysten välille. Seitsemän Forssan seudun matkailualan yritystä muotoilee palvelunsa yhdessä.

Seitsemän matkailualan yritystä on käynnistänyt Forssan seudulla yhteistyön alueen matkailutoiminnan piristämiseksi.

Järviylängön Helmet -yritysryhmähankkeen rahoitushakemus on saanut myönteisen päätöksen Hämeen ELY-keskuksesta.

– Vahvistamme yhteistyötä kehittämällä uusia toimintatapoja ja yhteistä luonto- ja ohjelmapalveluiden, majoituksen sekä ruokapalveluiden palvelutarjotinta, kertoo Wilderness Talesin yrittäjä Tomi Helin.

Ryhmän tavoitteena on vahvan kumppanuuden avulla parantaa markkinointia ja palveluiden näkyvyyttä kansainvälisesti ja myös kotimaassa.

– Yhteistyösopimusten avulla pyrimme parantamaan myös palveluiden saavutettavuutta.

 

Järviylängon Helmet -hankkeen tavoitteena on rakentaa yrityksille yhteisiä tuoteperheitä palvelumuotoilun avulla.

Koulutusten ja kurssien avulla yrittäjät luovat tarjottavaksi uuden matkailupalvelujen kokonaisuuden. Tästä kokonaisuudesta eri asiakasryhmille voidaan koota tilanteeseen sopivat palvelut ja tarjota sitä yhtenä pakettina.

Yritykset osallistuvat yhteiseen markkinointivalmennukseen ja tekevät yhteisen videoesittelyn.

 

Lue myös: Yllätyspaketteja matkailuun: ”Rakennamme kokonaisuutta ajatuksella Meidän seutu”

 

Kahden vuoden hankeaika antaa omat mahdollisuutensa.

– Kahden vuoden aikana voidaan tutkia, tarttua ja jopa testatakin uusia ajatuksia, Erärengin Jouni Palén toteaa.

Hän huomauttaa, että yritykset tarvitsevat keskinäistä vuorovaikutusta ja uusia näkökulmia sekä yhteistä näkyvyyttä tuotteilleen.

– Helpotusta on luvassa sekä yksittäisille että ryhmämatkailijoille ja myös tapahtumien järjestäjille, kun yritykset osaavat tarjota kumppaneidensa palveluita, Palén lisää.

Monet yrityksistä aikovat parantaa esimerkiksi osaamistaan kansainvälisten matkailijoiden kohtaamisessa.

Myös palvelujen brändäämisestä ja sosiaalisen median hyödynnettävyydestä yrittäjät haluavat oppia enemmän.

 

Matkailualalla kilpailu on kovaa.

Forssan seudun matkailusihteeri Mari Noromies-Wahl muistuttaa, että erilaistuminen, palvelutarjonnan jatkuva kehittäminen sekä toimiva ja tuloksellinen yhteistyö ovat elinarvoisen tärkeitä kovassa kilpailutilanteessa.

– Myös asiakkaiden tarpeet ja ostokäyttäytyminen ovat rajussa muutoksessa. Hankkeen kautta yrittäjät saavat käyttöönsä kaivattuja lisäresursseja omaan ja yhteiseen kehittämistyöhönsä, Noromies-Wahl arvioi.

 

Hämeen ELY-keskus kannustaa uusia yrityksiä mukaan ryhmähankkeisiin.

– ELY-keskuksen rahoituksen yksi painopiste ovat juuri yritysryhmähankkeet, koska ne ovat täsmävälineitä yritysten yhteistyön ja oman kehittymisen tukemiseen. Yritysryhmien kokoamiseen ja suunnitteluun tarvitaan lisää toimijoita, kannustaa ELY-keskuksen kehittämispäällikkö Timo Kukkonen.

Yritysryhmien kehittämishankkeilla on suuri merkitys mukana oleville yrityksille. Tammelan kunnan elinvoimakehittäjä Heidi Loukiainen toivoo, että yrittäjät eri aloilla innostuvat hankemuodosta matkailun esimerkin myötä.

Ryhmän projektipäällikkönä toimii yritysasiantuntija Tiina Heinonen ProAgria Etelä-Suomesta. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat