Lounais-Häme

Palveluverkkoprosessista halutaan lausunto kuntaliitolta

Forssan kaupunginhallituksen kokouksessa nousi esille tuttu aihe.

Kaupunginjohtaja Sami Sulkko esitti 170 000 euron määrärahaa monitoimikeskuksen tilahankesuunnittelua varten. Sulkko myös esitti kaupunginhallituksen aiemmin tekemän päätöksen kumoamista ja asian viemistä eteenpäin kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Kaupunginhallitus äänesti Sulkon päätösesityksen nurin tutusti äänin 5–6, kun Johanna Häggman (kesk.) ehdotti Esko Järvisen (sd.) kannattamana kaupunginjohtajan esityksen hylkäämistä ja seuraavaa muotoilua 20. kesäkuuta kokoontuvalle kaupunginvaltuustolle:

-Valtuusto merkitsee tiedoksi, että asia lähetetään kuntaliittoon päätöksentekoprosessin kulusta lausunnolle ja tuodaan valtuuston päätettäväksi kun kuntaliitosta saadaan lausunto ja tilahankesuunnitelma on virkamiestyönä valmisteltu.

Häggmanin kannalle asettuivat Järvisen ohella Emmi Lintonen (sd.), Ilkka Joenpalo (sd.), Janne Nieminen (vas.) ja Tuula Ylander (ps.).

Kaupunginjohtajan esityksen kannalla olivat Pentti Jolanki (kesk.), Sami Latva (kok.), Jaana Lähteenkorva (kok.), Marjo Kotioja-Partanen (kok.) ja Keijo Koskimies (vihr.).

Koskimies toimi Mika Penttilän (kok.) varamiehenä ja Emmi Lintonen puolestaan kokouksen puheenjohtajana.

Kahdessa toukokuun kokouksessaan Forssan kaupunginhallitus tyrmäsi kaupunginjohtaja Sulkon esitykset, molemmilla kerroilla äänin 5–6. Sulkko oli esittänyt aiemmillakin kerroilla 170 000 euron rahoituksen myöntämistä tilasuunnitelman toteuttamiseen.

Toukokuun alun kokouksessa äänestyksen voitti Johanna Häggmanin (kesk.) esittämä ja Eino Järvisen (sd.) kannattamana ehdotus, jossa ehdotettiin, että palveluverkkoa koskeva asia tuotaisiin päätöksentekoon vasta seuraavalla valtuustokaudella.

Viikkoa myöhemmin tarkastuslautakunta totesi, että Forssan kaupunginhallitus ylitti kokouksessa toimintavaltansa. Tarkastuslautakunta totesi lausunnossaan, että kaupungin tulee noudattaa valtuuston hyväksymää talousarviota päätöksenteossaan, ja että talousarvion mahdolliset muutokset tulee saattaa valtuuston ratkaistaviksi.

Tämänkään jälkeen kaupunginhallitus ei taipunut asian viemiseen valtuustoon. Vaadittiin 24 valtuutetun pyyntö, minkä jälkeen asia tuotiin eilen maanantaina kaupunginhallitukseen. Maanantaina hyväksytty päätösesitys jatkaa valtuuston käsittelyyn 20. kesäkuuta. FL