Lounais-Häme Forssa

Pedagoginen suunnittelu ohjaa Forssan monitoimikeskusta – Henkilöstöä, koululaisia ja kuntalaisia osallistetaan mukaan hankkeeseen

Monitoimikeskuksen suunnittelu on nyt päässyt kunnon vauhtiin. Ensimmäisiä luonnospiirustuksia odotetaan arkkitehdiltä kesään mennessä. Henkilöstöä, koululaisia ja kuntalaisia osallistetaan mukaan hankkeeseen. Luvassa on myös nimikilpailu.
Monitoimikeskusta suunnitellaan Tölön koulun viereiselle tontille. Rakennuksen valmistuttua Tölön koulu puretaan. Kuva: Lassi Puhtimäki
Monitoimikeskusta suunnitellaan Tölön koulun viereiselle tontille. Rakennuksen valmistuttua Tölön koulu puretaan. Kuva: Lassi Puhtimäki

Monitoimikeskuksen suunnittelu pääsee nyt täyteen vauhtiin, kun Forssan kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina Monikylän suunnittelun periaatteet. Monitoimikeskuksesta muodostuu varhaiskasvatuksen ja peruskoulun 1.–9. -luokkien sekä pienryhmien oppimiskeskus, johon tulee lattia-alaltaan noin 1200 neliön liikuntasali.

Tavoiteaikataulu on edelleen, että monitoimikeskus on valmis 2022. Suunnittelua ja rakentamista ei kuitenkaan väkisin kiirehditä, jotta se ei johda rakennusvirheisiin ja kosteusongelmiin.

Sivistysjohtaja Jarmo Pynnönen kuvaa, että viimeistä sanaa odotellessa suunnittelua vietiin eteenpäin jalka jarrulla. Nyt poljin on vapautettu.

Forssa on pitänyt arkkitehdin kanssa muutamia palavereja. Monitoimikeskuksen eli Monikylän arkkitehtisuunnittelusta vastaa tarjouskilpailun voittanut Parviainen Arkkitehdit oy. Pääsuunnittelijana toimii Jani Ristimäki.

Ensimmäisiä luonnospiirustuksia odotetaan arkkitehdiltä kesään mennessä. Rakennussuunnittelu saa osviittaa halutuista tiloista ja niiden toiminnoista pedagogiselta suunnittelulta, joka on ollut vireillä valtuuston viime kesän päätöksestä alkaen.

Pedagogista suunnittelua vetää johtoryhmä, jonka puheenjohtajana toimii kasvatus- ja opetuspäällikkö Tiina Kemppainen. Mukana ovat nykyisten Kurjenpesän ja Taikatuulen päiväkotien sekä Kuhalan ja Tölön koulujen esimiehet, sivistys- ja tulevaisuuslautakunnan edustaja, sivistysjohtaja ja toimistosihteeri. Johtoryhmä on kokoontunut säännöllisesti, tutustunut vastaaviin kasvatuksen ja opetuksen tiloihin ja haarukoinut kasvatuksellisia periaatteita.

– Olemme lähteneet miettimään, mitä mahdollisuuksia tällä uudella, ajantasaisella oppiympäristöllä on mahdollista tuoda pedagogiaan, Kemppainen sanoo. Samalla viedään viestiä eri tarpeista tekniselle suunnittelulle.

Kemppainen on vakuuttunut, että tilojen suunnittelu etenee pedagogia edellä.

Forssa alkaa osallistaa henkilöstöä mukaan pedagogiseen suunnitteluun. Kyseisten päiväkotien henkilöstöltä on kysytty jo tämän hetken tuntemuksia, odotuksia tai pelkoja sekä sitä, miten he haluavat olla mukana suunnittelussa. Kevään aikana on kohdekoulujen henkilöstön vuoro. Osallistavan alkukartoituksen lisäksi on luvassa teemoittaisia innovaatioryhmiä, jotka kehittävät opinahjon toimintakulttuuria. Myös koululaisia on tarkoitus osallistaa viimeistään ensi syksynä.

Osallistaminen leimaa myös hankkeen viestintää.

– Koko talon toimintakulttuuri tulee olemaan hyvin osallistava. Eikä se siihen lopu. Osallistamme varmasti eri tavoin kuntalaisia, kun Monikylästä on tavoite saada ihmisten oma, kuntalaisten talo, Kemppainen sanoo. Liikuntasalin lisäksi rakennuksen muitakin tiloja on tarkoitus avata kuntalaisten ja yhdistysten käyttöön.

Kemppainen lupaa, että monitoimikeskuksesta järjestetään vielä nimikilpailu, kunhan hanke etenee ja kirkastuu kuntalaisille. Monikylä on hänen mukaansa työnimi, koska monitoimikeskus viittaa enemmänkin liikunta- ja vapaa-ajan halleihin ja tarkoituksena on ollut tähdentää hankkeen yhteisöllisyyttä, eräänlaista kyläajattelua. FL

Uusimmat