Lounais-Häme

Pelikonsoli vuoden suosituin tuote – Alennusmyynneistä vaikea löytää hyviä tarjouksia

Kuluneen vuoden suosituimpien tuotteiden kymmenen kärki täyttyi kokonaan elektroniikasta ja jopa puolet suosituimmista tuotteista oli puhelimia.
Ostoksille suuntaavan kannattaa Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan suhtautua alennuksiin tarkkuudella. Kuvituskuva. Kuva: Terho Aalto
Ostoksille suuntaavan kannattaa Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan suhtautua alennuksiin tarkkuudella. Kuvituskuva. Kuva: Terho Aalto

Hintavertailupalvelu Hintaopas on selvittänyt tuotteet, jotka kiinnostivat suomalaisia eniten kuluneena vuonna. Joulun jälkeisissä alennusmyynneissä kannattaa olla tarkkana, jotta löytää aidosti hyvät tarjoukset.

Hintaoppaan data kertoo, että vuoden 2019 suosituin tuote hintavertailupalvelussa oli Nintendo Switch -pelikonsoli. Toiseksi eniten suomalaiset etsivät Applen iPhone 8 64Gb -puhelinta ja kolmanneksi eniten kuluttajia kiinnosti Sony PlayStation 4 Pro -konsoli.

– Kuluneen vuoden suosituimpien tuotteiden kymmenen kärki täyttyi kokonaan elektroniikasta ja jopa puolet suosituimmista tuotteista oli puhelimia. Vuoden haetuimpia brändejä olivat Samsung, Apple ja Sony, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Neljännelle sijalle top 10 -listauksessa pääsi iPhone 7 -malli ja paikat kahdeksan, yhdeksän ja kymmenen menivät erilaisille Samsung Galaxy -puhelimille. Lisäksi kuluttajia kiinnostivat Bosen QuietComfort 35 II -vastamelukuulokkeet, Applen AirPods-nappikuulokkeet sekä Sonyn WH-1000XM3 -kuulokkeet.

Joulun jälkeiset alennusmyynnit alkoivat heti joulupäivänä 25. joulukuuta niin verkkokaupoissa kuin kivijalkamyymälöissä. Ostoksille suuntaavan kannattaa kuitenkin suhtautua alennuksiin tarkkuudella, sillä viime vuonna keskimääräinen alennusprosentti Hintaoppaan 363 355 klikatussa tuotteessa jäi 1,5 prosenttiin. 22 prosenttia tuotteista oli alennuksessa, mutta 13 prosenttia tuotteista myytiin normaalia kalliimmalla hinnalla.

– Vaatimaton keskimääräinen alennusprosentti voi osaltaan selittää sitä, miksi joulun jälkeisten alennusmyyntien suosio jää vielä kauas esimerkiksi Black Fridayn suosiosta. Palvelussamme joulualen avauspäivä 25. joulukuuta oli viime vuonna viisi kertaa Black Fridayta pienempi, Matinvesi-Bassett kertoo.

Eri tuotekategorioista suurin keskimääräinen alennusprosentti oli juoksukengissä, joissa alennukset olivat keskimäärin 4 prosenttia. Juoksukenkä-kategoriassa hinta laski 39 prosentilla ja hinta nousi 9 prosentilla tuotteista. Myös matkapuhelimista saattoi löytää hyviä tarjouksia, sillä 37 prosenttia kategorian tuotteista oli alennuksessa ja 16 prosenttia myytiin normaalia kalliimmalla. Keskimääräinen alennusprosentti oli 3,6.

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic