Lounais-Häme

Perinteet ja moderni kohtaavat luokassa

 

Aseman koulun ekaluokkalaisten koulutyö alkoi henkilökohtaisen huivin saamisesta. Monialaisen oppimisen keskellä on hyvä voida tarttua punaiseen lankaan, joka kertoo koulun filosofiasta kouriintuntuvasti.

-Lasten ensimmäisen koulupäivän pitää jäädä mieleen, ja tykkään työskennellä niin, että minulla on läpi vuoden kantava juttu. Nyt se on huivi, joka muuntautuu moneksi, esittelee ensimmäisen luokan opettaja Leea Laaneots.

Välillä huivia käytetään leikkivälineenä, joskus siitä solmitaan eväsnyytti retkelle ja sitä voidaan käyttää myös draaman välineenä. Pulpetissa säilytettävä liina pysyy tallessa koko vuoden ja jää muistoksi yhteisestä oppimisen ajasta.

Ajatus noudattelee hyvin uutta peruskoulujen opetussuunnitelmaa, jonka mukaisesti reilun sadan oppilaan koulussa on jo ennen tätäkin syksyä toimittu.

-Opetus on oppilaslähtöistä. Taidetta ja taitoa yhdistellään, ja arvomaailmat sekä asennekasvatus kulkevat kaikessa opetuksessa mukana, kuvailee Laaneots.

Digitaalinen maailma eli tietokoneet ja tablettikoneet kulkevat lasten arjessa ja opetuksessa mukana koulutien alkumetreiltä. Lasten pitkäjänteisyys on opettajan mukaan vähentynyt ja digitaalinen oppimismateriaali tuo leikin varjolla pienten elämään taitojen harjaannuttamistehtäviä.

-Koulussamme on riittävä määrä tablettitietokoneita ja lisäksi kannettavia, joita käytetään ykkösluokasta eteenpäin. Meillä koneet kuuluvat matematiikkaan ja äidinkieleen, joihin on omat digimateriaalit olemassa. Lapset totuttelevat heti siihen, että heillä on tabletin käyttö hallussa, ja aika monella se onkin älypuhelinten ansiosta, kertoo Laaneots.

Yleisesti puhuttu suomalaislasten oppimistulosten ja lukutaidon heikkeneminen on näkynyt myös vuodesta 1997 Aseman koulussa opettaneen Laaneotsin luokkahuoneissa.

-Osalla on tosi hyvät lukemisen taidot jo ekalle luokalle tullessa. Ongelma ei ole taitojen oppiminen, vaan niiden hyödyntäminen. Että se ei jää siihen, että on se kerran hankittu taito, koska sitä pitäisi myös ylläpitää ja laajentaa koko ajan, hän painottaa.

Lukuharrastuksen vähentymiseen syynä lienee perheen yhteisen ajan väheneminen.

-Lukeminen kotona on vähentynyt iltasaduista lähtien, ja varmaan myös kirjastokirjojen lainaaminen. Lainaamisen tärkeyttä yritän koulussa painottaa. Meillä Urjalan kunnan kirjasto palvelee hyvin, kun tuo meille kuukausittain vaihtuvat kirjat laatikoissa, kertoo Laaneots.

Laaneots kiittelee erityisesti koulunkäyntiavustajien merkitystä varsinkin alkuopetuksen aikana. Aseman koulussa avustajia työskentelee kaksi kokopäiväistä ja yksi osa-aikainen.

-Eihän yksi opettaja ehdi auttamaan kaikkia. Olen kiitollinen siitä, että minulla on aina ollut loistavat avustajat, jotka osaavat lukea tilannetta. Meillä on aina olemassa aikuinen lapsen tarvitessa. Se on joustavuutta, että osataan jakaa työtehtäviä ja huomioidaan lapsi, hän sanoo.

Aseman koulu jatkaa toimintaansa näillä näkymin hamaan tulevaisuuteen, vaikka yhteistyötä tulevan Yhtenäiskoulun kanssa tullaan tekemään.

-Ekaluokkalaisia on nyt 17 ja eskariin tuli 18, että kyllä sieltä on taas tulossa seuraava sukupolvi ekaluokkalaisia. Sisaruksia on mukava päästä opettamaan, ja osa entisistä oppilaistani on nykyisten vanhempiakin. Saatan vahingossa välillä kutsua lasta hänen isänsä tai äitinsä nimellä, naurahtaa alkuopettajana 30 vuotta toiminut Laaneots. FL

 

Opintie alkaa
Someron kouluissa syyslukukausi alkoi tiistaina 9.8. ja Urjalassa keskiviikkona 10.8.Humppilassa sekä Jokioisilla opetus alkaa torstaina 11.8.Forssan peruskouluissa ja lukiossa koulutyö käynnistyy tiistaina 16.8. Tammelassa ja Ypäjällä koulut sekä esiopetus alkavat samana päivänä.

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic